استفاده از “نسبت طلایی” در عکاسی و گرافیک

استفاده از “نسبت طلایی” در عکاسی و گرافیک – بخش اول

تا بحال درباره نسبت طلایی شنیده اید؟ آیا میدانید که شناخت صحیح نسبت طلایی، یکی از مهم ترین اصول اولیه برای یک گرافیست، عکاس، طراح مد، نقاش و … است؟ چگونه باید از “نسبت طلایی” در عکاسی و گرافیک استفاده کرد؟ این عدد و روش استفاده از آن یکی از مهم ترین اصول برای رسیدن به ترکیب بندی صحیح در عکس ها، طرح ها و لوگو های شماست. از آنجائیکه این مبحث از اهمیت زیادی در عکاسی حرفه ای برخوردار است، تصمیم گرفتیم در این مقاله از سری مقالات آموزش عکاسی وب سایت نگاتیو استودیو به مبحث نسبت طلایی در عکاسی بپردازیم. این مطلب در دو بخش تنظیم شده است.

نسبت طلایی چیست؟

روش های زیادی برای تعریف و شناخت این نسبت وجود دارد اما ساده ترین تعریف برای آن در واقع این است که نسبت دو عدد (عدد بزرگ به کوچک) به یکدیگر به عدد 1,618033 برسد. (البته اعشار این عدد همچنان ادامه دارد) این عدد به خاطر خاص بودن آن به نام عدد فی نیز شناخته میشود. *دنباله فیبوناچی (1,1,2,3,5,8,13,21,34,55,89,144…) که یکی از شناخته شده ترین سری اعداد میباشد ارتباط بسیار نزدیکی با این نسبت دارد و در واقع با تقسیم دو عدد کنار هم این دنباله میتوان به این عدد فی رسید.

 اما چرا من عکاس و یا طراح باید این اعداد و نسبت طلایی را بشناسم و اصولا چه خاصیتی برای من دارد؟

نسبت طلایی یکی از اصول اولیه هستی در جهان و کل کهکشانهاست و برای رسیدن به یک هماهنگی و هارمونی چشم نواز و کامل شناخت آن بسیار ضروری است، مغز ما به صورت ناخودآگاه این تناسب را درک میکند و در نتیجه احساس هارمونی و لذت بیشتری از آن می گیرد. در واقع این تناسب در تمامی موجودات روی کره زمین وجود دارد، به همین دلیل نیز آن را به نام های مختلف مثل عدد خدا، عدد طلایی، نسبت الهی و … نیز می شناسند.

بخوانید
استفاده از “نسبت طلایی” در عکاسی و گرافیک - بخش دوم

نشانگر کامل این تناسب در طبیعت فرم حلزونی است که در واقع امتداد انحنای آن بر مبنای نسبت عدد فی بزرگ میشود. از نمونه های آن در طبیعت میتوان به فرم ها حلزونی موجود در برخی از صدف ها و یا فرم گلبرگ ها، گردباد ها و … را نام برد. انسان از ابتدای پیدایش خود همیشه از طبیعت به عنوان الگویی جهت ساخت اثار هنری و یا معماری استفاده کرده است و از هزاران سال پیش نسبت طلایی به عنوان الگویی برای خلق یک اثر ماندگار توسط یونانیان و رومیان باستان مورد استفاده قرار گرفته است.

یکی از معروف ترین نمونه های ثبت شده “The Vitruvian man” اثر لئوناردو داوینچی است که بررسی نسبت اندام یک انسان نسبت به یکدیگر را نشان میدهد که حاکی از تحقیق عمیق لئوناردو و شناخت آن و استفاده بسیار وی در آثار اوست. در دنباله فیبوناچی غیر از دو عدد اول، اعداد بعدی از جمع دو عدد قبلی خود بدست می‌آید.

تا اینجا، بخش اول از مقاله استفاده از نسبت طلایی در عکاسی را مطالعه نمودید. گروه نگاتیو استودیو همواره در تلاش است تا علاوه بر ارائه نمودن خدمات عکاسی حرفه ای در سبک های مختلف مانند عکاسی صنعتی، عکاسی تبلیغاتی، عکاسی از غذا و … به مشتریان محترم، بتواند به صورت مستمر به ارائه مقالات آموزش عکاسی رایگان در وب سایت بپردازد تا بدینوسیله قدم مفید و موثری برای کاربران عزیز و علاقمندان به یادگیری عکاسی برداشته باشد. در بخش دوم این مقاله به شرح چگونگی استفاده از نسبت طلایی در کارهای خود پرداخته ایم.

بخوانید
استفاده از “نسبت طلایی” در عکاسی و گرافیک - بخش دوم
1 پاسخ

دیدگاه ها غیر فعال است.