استاد فریبرز میرکبیری

برندهای ایرانی از مدلینگ می‌ ترسند – بخش دوم

در این مطلب، ادامه قسمت اول از مقاله برندهای ایرانی از مدلینگ می‌ ترسند را دنبال میکنیم. این مقاله در واقع متن مصاحبه روزنامه فرصت امروز با استاد فریبرز میرکبیری است. اگر مایل به یادگیری مدلینگ هستید و قصد مدل شدن را دارید و به دنیای مد میخواهید وارد شوید، خواندن این مطلب میتواند برای شما مفید و کاربردی باشد. ما در بخش مقالات آموزش مدلینگ وب سایت نگاتیو استودیو میکوشیم تا مقالات بیشتری در این زمینه منتشر و در دسترس علاقمندان به این حوزه قرار دهیم.

صنعت فشن غیر بومی در ایران

فریبرز میرکبیری، مدرس برندینگ و مد ادامه می‌دهد: بیش از 100 سال است که در دنیا، بحث فشن، مدلینگ، تبلیغات و برند‌سازی آغاز شده اما در ایران این موضوع قدمت زیادی ندارد. فعالیت‌هایی که در حوزه مدلینگ در داخل کشور رخ می‌دهند، عموما به‌ صورت آزمون‌ و خطا است و این آزمون‌ و خطا گاه نمونه‌ های فاجعه‌ انگیزی را با خود به همراه آورده است. اکثر مخاطبان ایرانی از محدودیت‌ های حوزه فشن در داخل کشور بابت شرایط اجتماعی و مذهبی ایران گله دارند که شخصا با این رویکرد موافق نیستم، متاسفانه جامعه ایرانی ناخودآگاه در زمینه مدلینگ بیشتر به سمت زیرزمینی شدن پیش رفته است و این موضوع باعث پسرفت در این زمینه و عقب ماندن ایران در این حوزه شده است. این در حالی است که هنگامی‌ که به روند فشن در کشورهای دیگر نگاه می‌شود، می‌توان دید که این زمینه براساس شرایط اقلیمی، مذهبی، اجتماعی و… هر کشور دست‌ خوش تغییراتی شده و به‌اصطلاح بومی‌ سازی ‌شده است.

بخوانید
چرا بهتر است از استایلیست استفاده کنیم؟

فریبرز میرکبیری - اولین سمینار تخصصی عکاسی مد و فشن در ایران

فریبرز میرکبیری – سخنران اولین سمینار تخصصی عکاسی مد و فشن در ایران

مد (مدلینگ)، یکی از پول‌ سازترین زمینه‌ ها در تمامی دنیاست و یکی از مزایای آن این است که می‌تواند خود را با شرایط مختلف وفق دهد، اما متاسفانه در ایران  موضوع مدلینگ به‌ خوبی پیش نرفته و صنعت فشن بیشتر به تقلید از نمونه‌ های غربی موجود بسنده کرده یا باعث ایجاد برخی نمونه‌ های ناموفق وطنی شده است. برند‌های ایرانی در حوزه فشن و مدلینگ سراغ نمونه‌ های خارجی می‌روند و متاسفانه بدون هیچ خلاقیتی به‌ صورت کامل از آنها تقلید می‌کنند. این موضوع باعث شده تا حتی عموم مردم نیز تلاش به همراه شدن با این جریان کنند و با تغییر ظاهر خود به روش‌ های مصنوعی مثل گذاشتن لنزهای مصنوعی رنگی، موهای بلوند و انواع عمل‌ های به‌اصطلاح زیبایی… به این جرگه بپیوندند.

این در حالی است که نخستین استانداردهای مدلینگ بسیار سرسختانه بر طبیعی بودن مدل‌ ها تاکید دارند و هرگونه تغییر مصنوعی در ظاهر و بدن باعث حذف شدن شخص مورد نظر در همان ابتدای راه می‌شود. شاید اگر معیار سنجش را استاندارد های جهانی در این زمینه قرار دهیم تنها یک‌ درصد از خیل عظیم افرادی که در ایران مشغول فعالیت مدلینگ هستند واجد شرایط باشند که به عقیده من می‌توان برخی از این استانداردها را نیز براساس اقلیم ایران تغییر داد.

او می‌افزاید: یکی از مزیت‌ های برند‌های ایرانی فعالیت در فضایی است که مخاطبان ایرانی نسبت به تبلیغات مدلینگ و همراه با مدل‌های تبلیغاتی تشنه هستند. متاسفانه تبلیغات در ایران هنوز بسیار محصول‌ محور است و این در حالی است که خط‌ مشی تبلیغات بسیاری از برندهای جهانی در این مورد تغییر کرده و امروزه برندها پی برده‌اند که با درگیر کردن احساسات مخاطبان خود امکان بسیار بیشتری برای ارائه محصولات خود و درنتیجه فروش بیشتر دارند.

بخوانید
مدلینگ چیست و مدل شدن چه شرایطی دارد؟

الگوهای دنیای فشن که پیش از دهه‌ های 70 و 80 کاملا کمال‌ گرایانه بود و همه چیز در عکاسی محصول باید به‌ صورت بی‌ نقص ظاهر می‌شد تا جایی که گاهی حتی یک چروک در لباس‌ های مدل می‌توانست باعث رد شدن یک عکس توسط صاحبان برند شود، امروز به‌ کلی تغییر کرده و این کمال گرایی به‌ کلی شکسته شده است. دنیای امروز به‌ واسطه شبکه‌ های اجتماعی نیاز به دیدن عکس‌ های راحت‌تر ، طبیعی تر و یا حتی شکستن قواعد عادی همیشگی دارد. مدلینگ اتو کشیده بی‌ نقص خیلی خوب است اما دوره آن رو به ‌زوال است. در حال حاضر مخاطبان به دنبال دیدن ژست‌ها، لوکیشن‌ها، خلاقیت‌ های جدید ، جذاب و متفاوت است.

فریبرز میرکبیری - اولین سمینار تخصصی عکاسی مد و فشن در ایران

فریبرز میرکبیری – سخنران اولین سمینار تخصصی عکاسی مد و فشن در ایران

دنیای مد نیز مانند دنیای اطراف ما روز به‌ روز و به‌ سرعت تغییر می‌کند و برندها برای جا نماندن از این دنیای جدید و درنتیجه دور نشدن از سلیقه بصری مخاطبان خود که هر روز در حال تغییر است باید همراه این جریان پیش روند زیرادر غیر اینصورت از فضای مدلینگ عقب میمانند که متاسفانه این اتفاق برای بسیاری برندهای سنتی ایران پیش آمده است.

شبکه‌های اجتماعی که زمانی فقط به دید سرگرمی استفاده میشدند امروز در ساختن و تعییر سلیقه بصری مردم نقش بسیار پر رنگی را بازی میکنند و درست به همین دلیل است که امروزه برند‌ها با ارائه تصاویری ساده‌ تر و متفاوت از مدل‌ های تبلیغاتی خود و اشتراک آن سعی در جا نماندن از این جریان تاثیر گذار را دارند؛ این عکس ها که عموما فقط برای شبکه‌های اجتماعی تهیه شوند در عین ظاهر ساده خود با دقت از به‌ روز بودن و بر اساس سلیقه عمومی مخاطبان انتخاب میشوند.

بخوانید
بررسی یکی از صد عکس برتر تاریخ "دوویما و فیل ها" اثر ریچارد اودون

ادامه مطلب و قسمت سوم از مقاله برندهای ایرانی از مدلینگ می‌ ترسند را در این لینک مطالعه نمائید.

منبع: روزنامه فرصت امروز


اگر به حوزه مدلینگ و مدل شدن علاقه دارید و میخواهید نکات کلیدی مدلینگ و فشن را یاد بگیرید، توصیه میشود کتاب الکترونیکی نکات کلیدی مدلینگ و کت واک به تالیف استاد فریبرز میرکبیری را تهیه و مطالعه نمائید. گروه خدمات عکاسی نگاتیو استودیو در زمینه آموزش عکاسی مدلینگ نیز خدمات بسیار منحصر بفردی را به علاقمندان عکاسی ارائه میدهد که در قالب کلاس های آموزشی خصوصی و نیمه خصوصی توسط استاد فریبرز میرکبیری در تهران برگزار میشود. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید سوالات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات موجود در انتهای همین صفحه درج نمایئد و یا توسط راههای تماس موجود در صفحه ” تماس با ما ” اقدام نمائید.