عکاسی فشن و مد - فریبرز میرکبیری

مدلینگ چیست و مدل شدن چه شرایطی دارد؟

در این مقاله از سری آموزش های عکاسی و مدلینگ وبسایت خدمات عکاسی نگاتیو استودیو به مبحث جذاب مدلینگ و مدل شدن پرداخته ایم. مدلینگ یک حرفه است که جهت بیان شیوه نمایش انواع مدل های لباس، زیبایی و آرایش و … مورد استفاده قرار میگیرد. در صنعت مدلینگ از انسان ها یا نماد های انسانی برای این کار استفاده میگردد. مدلینگ یا مدل سازی به عنوان یک حرفه در سال 1853 توسط فردریک ورث، “پدر خیاطی لباس” ابداع شد، او از همسرش، خواست تا لباس های را که طراحی کرده بود بپوشد و در نمایش مدل لباس به بقیه نشان دهد. اصطلاح ” خانه مد” از اینجا در پاریس به کار گرفته شد. در ابتدا هیچ شرایط فیزیکی خاصی برای مدل شدن و یک مدل وجود نداشت و اکثر طراحان از زنانی با سایزهای مختلف به عنوان مدل برای نمایش تنوع در طرح های خود استفاده می کردند و محدودیت های کمتری برای مدل شدن و ورودی به حرفه مدلینگ وجود داشت.

مدل فردی است که برای ترویج، نمایش یا تبلیغ محصولات تجاری ( به ویژه تبلیغ لباس های مد در نمایشهای مد ) نقش بازی می کند. مدل هم چنین به عنوان یک کمک برای افرادی است که بخواهند آثار هنری را تولید کنند یا عکاسی حرفه ای انجام دهند. بسیاری از مردم می خواهند یک مدل باشند زیرا شغلی فریبنده و سودآور است. آنها دوست دارند در دنیای مدلینگ مشهور شوند. ولی حرفه مدلینگ بسیار رقابتی است و در این صنعت بسیاری از افراد رد می شوند اما مدل های موفق می دانند که چطور قابلیت های خود را در شغلی که به آن علاقمند هستند، صرف کنند.

عکاسی فشن و مد - فریبرز میرکبیری

عکاسی مدلینگ توسط فریبرز میرکبیری در اولین پروژه فشن تلفیقی در ایران

مدل کیست؟

مدل فردی است که شغلش نمایش نوعی از حالت فیزیکی بدن ایده‌ آل انسان در حیطه هنر و تجارت و البته طراحی و معرفی پوشاک است. هنر مدلینگ معمولاً به معنی پوشیدن و نمایش لباس‌ های جدید طراحی شده توسط طراحان لباس و شرکت‌های تولید پوشاک است. به افرادی که در کار خود به موفقیت جهانی میرسند و به عنوان سلبریتی شناخته میشوند سوپر مدل گفته میشود. افرادی که برای کت واک، تبلیغات، آرایش، نقاشی، مجسمه‌سازی، عکاسی و سایر هنرهای تجسمی به عنوان الگوی هنرمندان استفاده میشود نیز مدل نامیده می‌شوند. اوایل شروع این صنعت در جهان، معرفی کالاها و صنایع یا هرآنچه که نیاز به معرفی داشت، از طریق افراد معروف مثل ورزشکاران و قهرمانان یا در برخی از موارد از افراد سیاسی استفاده می‌شد تا این که با طراحی های خاص و سیاست‌ های کلان این صنعت تبدیل به تبلیغ عقاید، آداب و رسوم و سیاست‌های مختلف فرهنگ ها و کشورهای مختلف گردید.

برخی از شرایط و پایه های مدل شدن شامل موارد زیر است:

  • سالم باشید. غذاها و نوشیدنی های سالم بخورید. آب زیاد بنوشید. زیاد ورزش کنید. داشتن یک بدن سالم به شما کمک خواهد کرد که ظاهر بهتری داشته باشید.
    حفظ ظاهر بسیار مهم است. مراقب باشید که اندام و پوست و موی خود را سالم نگه دارید. آنچه که شما می پوشید مهم است، اما حفظ سلامتی و ظاهر مهم تر است. شما باید تمام وقت خود را برای حفظ ظاهر خود در بهترین شکل اختصاص دهید.
  • اهداف حرفه مدلینگ خود را با نوع بدن خود مطابقت دهید. از لحاظ فنی، هر کسی می تواند یک مدل باشد. انواع مدل های سایز بزرگ، مدل های صحنه یا استیج نمایش لباس، مدل های عکاسی، مدل های پا – دست و مو شرایط مختلفی دارند.
  • موقعیت کاری خود را بشناسید. مراکز کاری مختلف برای مدل ها وجود دارد در نمایش های مد لباس، در مجلات مد و تبلیغاتی، استخدام برای کار با یک برند خاص یا مدل تبلیغ برای یک شرکت خاص
  • خودتان را برای صنعت مد آموزش دهید. تا آنجا که می توانید با خواندن کتاب ها، وبلاگ ها و مقالات، اطلاعات خود را در مورد حرفه مدلینگ افزایش دهید. خواندن آنها به شما کمک می کند تا روز به روز مهارت های خود را بهبود بخشید و بدانید این صنعت چگونه کار می کند.
بخوانید
برندهای ایرانی از مدلینگ می‌ ترسند - بخش اول

عکاسی فشن و مد - فریبرز میرکبیری

عکاسی مدلینگ و فشن توسط فریبرز میرکبیری – دبی

مدلینگ یا مدل شدن یک شغل پر در آمد است و بازار آن در کشورهای مختلف سالهای سال است هر روز داغ تر میشود و افراد زیادی در این عرصه فعالیت میکنند. افراد زیادی از همین راه معروفیت و محبوبیت بسیار برای خود به دست آورده اند و با ابزارهایی مثل اینستاگرام و فیسبوک به درآمدهای میلیونی رسیده اند؛ با این حال مدلینگ شغل مناسبی برای همه افراد محسوب نمیشود. قبل از آنکه عزم خود را جزم وارد شدن به دنیای مدلینگ کنید مد نظر داشته باشید که سختی های زیادی در کنار کار مدلینگ نهفته است که علاوه بر دیدارهای روزمره کاری و غیر کاری که برای آنها پیش میاید وجود دارد. مسلما برای مدلینگ باید از قد ، وزن مناسب ، چهره جذاب ، فیزیک و استایل مناسب بدنی برخوردار باشید. در مدلینگ رژیم های غذایی مشخصی نیز وجود دارد و نمیتوانید هر نوع غذایی بخورید. همچنین در خوردن قند و مواد چرب باید کاملا لحتیاط کرده و مراقب برنامه رژیم غذایی خود برای مدلینگ باشید. همچنین در مدلینگ باید ورزش های مخصوص خود را هر روز انجام دهید و از مدت زمان خواب تنظیم شده و صحیح برخوردار باشید. در کنار همه این کارها در مدلینگ وقتی به معروفیت دست میابید باید رفتاری معقولانه و کنترل شده نیز داشته باشد. بهتر است بگوییم که مدل شدن یک استایل زندگی است و نه صرفا یک شغل.


نکات تخصصی بیشتر را در کتاب الکترونیکی “ نکات کلیدی مدلینگ و کت واک ” که مجموعه ای  از نکات آموزشی کلیدی و تکنیکی مربوط به دنیای مدلینگ، مدل شدن و کت واک است را  دانلود کرده و از آن استفاده کنید.

دانلود کتاب الکترونیکی نکات کلیدی مدلینگ و کت واک


تحصیلات در زمینه مدلینگ

طراحان، مدیران و دست‌اندرکاران مدل‌ها و صنعت مربوطه در اکثر کشورهای غربی دارای مدارس خصوصی هستند. دانش‌آموختگان این مراکز در این حرفه و فن مجبورند حتی دروسی مثل آناتومی بدن انسان، طراحی با نرم‌افزار، و مدیریت را نیز علاوه بر دوره های تخصصی مدلینگ بگذرانند. اما خود مدل‌ ها هم گاهی تحصیلات رقص کلاسیک و باله را با هنر و حرفه خود ترکیب میکنند. به عنوان مثال، بروک شیلدز (همسر سابق آندره آغاسی) که در سن ۱۴ سالگی بر روی جلد مجله وُگ قرار گرفت، فارغ‌التحصیل رشته ادبیات زبان فرانسه از دانشگاه پرینستون میباشد.

عکاسی مدلینگ توسط فریبرز میرکبیری

عکاسی مدلینگ در ایران توسط فریبرز میرکبیری

بهداشت و تغذیه در مدلینگ

مدل‌ های زن معمولاً مجبورند رژیم‌ های غذایی سختی بگیرند تا اندام لاغری داشته باشند. گاهی مدل‌ها برای رسیدن به موفقیت تا حد افراط پیش می‌روند که در مواردی میتواند موجب به خطر افتادن سلامتیشان نیز بگردد. در سال‌ های اخیر پس از مرگ چند دختر جوان مدل بر اثر سوء تغذیه، اعتراض‌ های اجتماعی، به خصوص از جانب فعالان حوزهٔ زنان، به وضعیت زندگی این افراد و تأثیر نامطلوب آن‌ها بر جامعه شدت گرفته‌ است و کمپین های ضد لاغری تشکیل شده‌ است. فیلم مستند آمریکایی «آمریکای زیبا» (ساخت ۲۰۰۷) نیز با نگاه انتقاد آمیز خود به این مسایل به موضوع افراط در صنعت مد و زیبایی در کشورهای غربی من جمله آمریکا می‌ پردازد و برخی نقاط منفی آنرا به تصویر میکشد. در سالهای اخیر در بعضی از کشورهای اروپایی نیز قوانینی تصویب شده‌است تا مدل‌ ها مجبور به داشتن مدرک سلامت پزشکی باشند.

مدل سایز صفر نیز در هفته مد مادرید ازسال ۲۰۰۶ مردود اعلام شد؛ هر چند طراحان ایتالیایی مانند “ورساچه”، “پرادا” و “جورجو آرمانی” در ابتدا با آن مخالف بودند، ولی یکسال بعد توسط هیئتی انگلیسی که در مورد سلامت مدل‌ ها با آنها مداکره کردند به عدم استفاده از آن متقاعد شدند تا جایی که برند “آرمانی” برای جلوگیری از بیماری انورکسیا (anorexia) (لاغری بیش از حد مریض گونه که در بین برخی از مدلها شایع بود.) و برطرف کردن آن در صنعت مدلینگ بسیار تلاش کرد. بعد از حذف سایز صفر، سایز آمریکایی ۱۴ و ۱۶ به عنوان لاغرترین سایزها اعلام شد و همچنین مدل شدن برای افراد  زیر ۱۶ سال نیز ممنوع شد. این کار جهت جلوگیری از استرس حفظ سایز صفر و اختلالات خورد و خوراک در میان مدل‌ های جوان انجام شد. در سال ۲۰۱۰ “ویکتوریا بکهام” در هفته مد نیویورک به کل سایز صفر را مردود اعلام کرد و ۱۲ مدل را نام برد و آنها را بسیار لاغر (too skinny) خواند. او اعلام کرد مدل‌ ها باید تندرست و واقعا سلامت باشند و نه اینکه صرفا در عکس ها و تبلیغات اینجور به نظر برسند آنها باید در عکس‌ ها پرانرژی باشند تا بر نوجوانان نسل جدید (teens) تأثیر مثبت بگذارند.

بخوانید
اپلیکیشن طراحی لباس گوگل بر اساس شخصیت شما برایتان لباس طراحی میکند

عکاسی فشن و مد - فریبرز میرکبیری

کلاس آموزش عکاسی مدلینگ توسط فریبرز میرکبیری

آژانس مدلینگ چیست؟

آژانس های مدلینگ Modelling Agency موسساتی هستند که با جمع آوری و استعداد یابی و آموزش تعدادی زیادی مدل فعالیت های تجاری آنها را تحت پوشش قرار می دهد و به آنها برای ورود به دنیای مدلینگ کمک می کند. در کنار آژانس های مدلینگ، گروه دیگری نیز تحت عنوان “مدل بوکرز” Model Bookers یا کارگزاران مدلینگ فعالیت میکنند که مدلهای خاص راجستجو کرده و یافته و با بستن قراردادهای عموما طولانی مدت با آنها در یافتن کار مدلی  و معرفی خودشان به موسسات بزرگ و برندهای مختلف کمک میکنند و قرارهای ملاقات و کاری آنها را تنظیم می کنند.

تاثیرات شبکه های اجتماعی در مدلینگ و مدل شدن

در دنیای شبکه های اجتماعی همه روزه و در تمام ساعات شبانه روز در معرض هجوم هزاران فوتوشوت از دنیای متنوع و جذاب مد، مدلینگ، مدل و برندهای مطرح و معروف و فشن بلاگرها هستیم. افرادی که از قد و استایل خوبی برخوردار هستند یا خود را دارای استعداد لازم جهت ورود به عرصه مدلینگ و مدل شدن فرض میکنند، به این تصور میرسند که خود نیز وارد دنیای مدلینگ و مدل ها شده و تلاش میکنند تا توانائی های خود در این زمینه را مورد ارزیابی قرار دهند و در صورت امکان به آن قدم بگذارند. اما در حقیقت، این افراد نمیدانند که برای وارد شدن به دنیای مدلینگ و مدل شدن چه المان هایی مورد نیاز و الزامی است و به این نکته توجه نمیکنند که با همان استایل موجود خود که ممکن است چاق، لاغر، کوتاه یا بلند باشد آیا اصولا توانایی ورود به  دنیای مدلینگ و مدل شدن را دارند یا خیر. با وجود اینکه اصطلاح مدل های اینستاگرامی این روزها بسیار شنیده میشود اما یک نکته را مد نظر قرار دهید که دنیای جذاب و پر زرق و برق لایک، فالو و هشتگ های شبکه اجتماعی اینستاگرام نمیتواند به تنهائی شما را به یک مدل واقعی تبدیل کند.

اگر قصد ورود به عرصه مدلینگ را دارید باید در دراز مدت سبک زندگی خود را با تغییراتی همراه کنید و از استانداردها و اصول خاصی تبعیت کنید. رژیم غذایی خاص این حوزه را مورد استفاده قرار دهید و از نظرات استالیست ها و همچنین متخصصین تغذیه و پوست نیز بهره مند گردید.

عکاسی فشن و مد - فریبرز میرکبیری

عکاسی مدلینگ توسط فریبرز میرکبیری

یکی از اولین و مهمترین اصول مهم برای ورود به دنیای مدلینگ و مدل شدن داشتن اراده قوی، جدیت و مصمم بودن و تلاش و پشتکار و همچنین مداومت است. نکته بعدی این است که مدلینگ و مدل شدن را باید فراتر از تصاویر و فوتوشوت های نود Nude که گاها بر روی جلد برخی مجلات مشاهده میشود دانست. در کشور ایران، فرصت های متنوعی برای مدل شدن در قالب معرفی انواع شال و روسری، مانتو، پالتو، شلوار، کت و دامن، لباس های محلی و سنتی با نقوش و طرح های ایرانی وجود دارد که حتی گاهی ممکن است برخی از آنها در رسانه های رسمی نیز معرفی شود.

بخوانید
منم میتونم مدل بشم؟! قسمت دوم

حتما میدانید که اهمیت ژست خوب گرفتن در عکس مدلینگ یکی از مهم ترین نکات در عکاسی مد است. این نکته مهم نیز یکی از موارد متعدد آموزشی است که در در دوره آموزش عکاسی مدلینگ استاد فریبرز میرکبیری در کنار مجموعه ای از نکات آموزشی کلیدی و تکنیکی دیگر برای شما مطرح میشود.

اطلاعات بیشتر در مورد دوره آموزش عکاسی مدلینگ


چطور میتوان اطلاعات بیشتری در مورد مدلینگ و مدل شدن و کت واک و … بدست آورد؟

جستجو در وب سایتهای فارسی و بین المللی میتواند اطلاعاتی پراکنده در زمینه مدلینگ و مدل شدن به شما بدهد. یکی از معایب استفاده از منابع داخلی برای یادگیری اصول مدلینگ، پراکنده بودن و کم بودن، به روز نبودن و به خصوص غیرمعتبر بودن اکثر اطلاعات موجود در این منابع میباشد که نتیجه آن این است که مطمئنا شما را نمیتواند به هدف درست برساند. از طرفی یکی از معایب استفاده از منابع بین المللی در زمینه یادگیری اصول مدلینگ و مدل شدن این است که باید حتما به زبان انگلیسی یا حتی دیگر زبان ها مانند ایتالیائی و فرانسه مسلط باشید تا بتوانید این منابع را بهخوبی درک و مطالعه کنید و اطلاعات دریافتی را به درستی تحلیل نمائید و همچنین برعکس منابع داخلی، در سایت های بین المللی تعدد و تنوع مطالب و سبک ها از گستردگی زیادی برخوردار است که همین امر میتواند بیشتر موجب سردرگمی مخاطبان نیز گردد.

با توجه به شرایط ذکر شده در بالا سوال اصلی اسن است که آیا منبع آموزشی مناسبی در زمینه مدلینگ و مدل شدن وجود دارد؟

پاسخ این سوال مثبت است. ما در نگاتیو استودیو درست به دلیل احساس این خلاء اطلاعاتی و فرهنگی موجود در فضای ایران و ضمن دست و پنجه نرم کردن با مشکلات حاصل از این اتفاقات و نداشتن مدل های حرفه ای سالهاست تلاش کرده ایم تا از تخصص و تجربیات استاد فریبرز میرکبیری (فارغ التحصیل از IED میلان در رشته عکاسی و با تخصص در زمینه مدلینگ و فشن) در زمینه عکاسی مدلینگ و فشن استفاده نموده و نکات آموزشی کلیدی و کاربردی به روزتری را برای کلیه علاقمندان به مدلینگ، مدل شدن و فشن در سراسر ایران  گردآوری و ارائه نمائیم تا قدمی هر چند کوچک اما مفید و موثر در جهت رفع نیاز علاقمندان به این حوزه برداشته باشیم. آموزش های مربوط به مدلینگ و فشن و مدل شدن در وب سایت نگاتیو استودیو به مرور در قالب های مختلفی مانند مقالات آموزشی و یا محصولات و دوره های آموزشی منتشر خواهد شد و در دسترس عزیزان قرار خواهد گرفت.

در این مقاله خواندیم که مدلینگ چیست و شرایط ابتدایی مدل شدن چیست. با نکات و اصول مدلینگ به صورت کلی و از جوانب مختلف آشنا شدیم و نمونه تصاویری از خدمات عکاسی مدلینگ انجام شده توسط استاد فریبرز میرکبیری را نیزباهم مشاهده کردیم. اما این آموزش ها صرفا به این مقاله ختم نمیشود. در صورت تمایل میتوانید به کتاب الکترونیکی “اصول و نکات کلیدی مدلینگ و کت واک” به تالیف استاد میرکبیری نیز که در پایین صفحه کشاهده میکنید سر زده و آنرا مطالعه کنید.


برای یک مدل موفق بودن تمرین های بسیاری لازم است، به بدن خود توجه کنید و پنج روز در هفته حداقل نیم ساعت تمرینات ورزشی و کششی انجام دهید. اجازه ندهید هیچ بهانه ای شما را از تمرین کردن دور کند. (بخشی از کتاب نکات کلیدی مدلینگ و کت واک نوشته استاد فریبرز میرکبیری)

کتاب الکترونیکی “نکات کلیدی مدلینگ و کت واک” را دانلود کنید

اصول و نکات کلیدی مدلینگ و کت واک و مدل شدن


امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. با سر زدن به بخش مقالات میتوانید موارد متعدد دیگری درباره مدلینگ و کت واک را نیز بخوانید و اطلاعات خود را در این باره بیشتر کنید.  در صورت تمایل میتوانید سوالات و نظرات خود در زمینه مدلینگ و مدل شدن را در بخش کامنت های همین صفحه با ما و دیگر دوستان مشتاق به اشتراک بگذارید.