آموزش مهمترین اصول و ترفند های عکاسی صنعتی از مواد غذایی

مهمترین اصول عکاسی صنعتی از مواد غذایی حساس مانند شکلات

در این مطلب از سری مقالات آموزش عکاسی وبسایت نگاتیو استودیو تلاش میکنم تا بیشتر درباره تروکاژ های عکاسی غذایی از محصولات خوراکی که بیشتر شامل مواد غذایی حساس میباشند مانند شکلات، بستنی، مواد یخ زده و انواع پنیر ها صحبت کنم. آموزش عکاسی صنعتی طرفداران زیادی دارد و ما همواره درخواست های متعددی برای آموزش این مبحث مهم و پرکاربرد در عکاسی از طرف کاربران عزیز داریم. به همین جهت تلاش میکنیم تا مطالب بیشتری در این زمینه در وبسایت خدمات عکاسی نگاتیو استودیو منتشر کنیم.

مبحث عکاسی صنعتی به خاطر گستردگی و تنوع بسیار زیاد محصولات مختلف و تولیدات کارخانجات عملا گاهی از کنترل عکاسان خارج میشود. دلیل اصلی آن نیز همین تفاوت و تنوع بسیار زیاد موجود در آن است. گستردگی آنها از قطعات فلزی، ابزار آلات، ماشینهای صنعتی بزرگ تا میز و مبل و صندلی و یا انواع خوراکیها و طلا و جواهرات و … را شامل میشود. مسلما این گستردگی بسیار زیاد، نیازمند تبحر در نورپردازی و شناخت کامل تکنیک های عکاسی و همچنین شناخت نوع محصول و روش های کار کردن با آنهاست. عکاسی غذایی که خود نیز زیر شاخه ای از عکاسی صنعتی است نیازمند تکنیک های خاص خود میباشد که در این مطلب به شرح برخی از مهمترین تکنیک های مربوطه به برخی مواد خوراکی حساس مانند شوکولات پرداخته ایم.

1- یکی از بخش های بسیار سخت در اینگونه عکاسی صنعتی از مواد غذایی، استفاده از فلاش های استودیوئی در عکاسی است. این فلش ها که لازمه اصلی کار یک عکاس هستند علاوه بر نور، میزان بسیار زیادی حرارت ایجاد میکنند که دشمن اصلی مواد غذایی حساس به حرارت از جمله بستنی و یا شکلات به حساب می آید. در اینگونه موارد بهترین کار، تست کردن و چیدن نورها پیش از قراردادن محصولات در زیر نور است. برای ایجاد نتیجه واقعی تر بهتر است از یک شیئ تقریبا هم اندازه محصول مورد نظر جهت چیدن نور خود استفاده کنید، تست های نوری خود را انجام دهید و تنها در زمان اطمینان از نتیجه، محصولات را در موقعیت اصلی قرار دهید.

بخوانید
۷ تروکاژ برای عکاسی مواد غذایی حرفه ای از سوژه های نه چندان جذاب

2- ترجیحا استفاده از دستکش های پارچه ای و در صورت نبود آن استفاده از دستکش پلاستیکی یکی از موارد بسیار مهم در عکاسی صنعتی از غذا و مواد خوراکی حساس به شمار میرود. حرارت دستهای شما دشمن اصلی مواد غذایی حساس به حرارت است و با کمی لمس آنها و یا تغییر چیدمان، باعث آب شدن محصول میشوید. به جز این باعث کثیف شدن دستهای خود نیز میشوید که از بین رفتن تمرکز شما را به دنبال خواهد داشت و در نتیجه باعث ایجاد اختلال در پروسه عکاسی خواهد شد.

شکلات پارمیدا - فریبرز میرکبیری

عکاسی صنعتی از مواد خوراکی توسط فریبرز میرکبیری – برند شکلات پارمیدا


3- استفاده از پنس یکی دیگر از توصیه های من برای عکاسی صنعتی است. استفاده از پنس باعث میشود لمس محصول به حداقل برسد و در مورد شوکولات ( عکاسی صنعتی از شکلات ) این روش بهترین کار است زیرا اولا باعث تغییر شکل آن به خاطر حرارت دستها نمیشود و دوم اینکه لمس آن باعث به جا ماندن اثر انگشت های شما بر روی شکلات میشود. اتفاقی که با چشمان خود احتمالا متوجه آن نخواهید شد اما در زمان پست پروسس کردن عکس ها و با زوم کردن متوجه آن خواهید شد. این اتفاق میتواند اثر بسیار مخربی روی نتیجه کار شما بگذارد. پس نکته مهمی است که باید به آن توجه نمود.

4- تنطیم دمای محیط عکاسی و رساندن آن به حداقل دما در عکاسی صنعتی از مواد غذایی حساس، یکی دیگر از توصیه های من به شماست. این کار فرصت بیشتری به شما میدهد تا بتوانید از محصول زیر نور، عکاسی کنید.

بخوانید
10 شیئ مفید و غیرمفید در عکاسی مواد غذایی

5- بک گراند در اینگونه عکاسی بسیار اهمیت دارد. برای این سبک عکاسی بهتر است تعداد چند عدد بک گراند یکسان در دسترس داشته باید زیرا که احتمال کثیف شدن و یا خراب شدن بک گراند ها زیاد خواهد بود. در صورت امکان میتوانید از یک تکه مقوای پرس شده با پلاستیک مات استفاده کنید که در صورت گذاشتن رد بر روی آن امکان پاک کردن کثیفی ها وجود داشته باشد. نکته مهم در استفاده از پلاستیک مات این است که استفاده از آن به طریقی باشد که باعث بازگشت نور و ایجاد رفلکس های عجیب و غریب نشود. به زاویه تابش نور بسیار دقت کنید.

6- به نحوه تاباندن نور در عکاسی صنعتی روی محصولاتی مانند شکلات که سطح صیقلی و صاف دارند دقت کنید. میتوانید از بازتاب نور بر روی بخش هایی از آن و بازی تیره روشن ایجاد شده بر روی سطح آن نتیجه جذاب تری بگیرید. دقت کنید که شدت نور زیاد باعث برق شدید شده و نتیجه خوب نخواهد شد و بهتر است این افکت تنها در بخش های جزئی و کوچکی از محصول اعمال شود نه تمام آن.

7- در هنگام عکاسی عکاسی صنعتی از غذا و مواد خوراکی حساس و نورپردازی روی محصولاتی مانند پنیر بسیار دقت کنید زیرا این سوژه بر اثر حرارت به آرامی تغییر شکل میدهد و گاهی ممکن است متوجه آن نشوید.

عکاسی مواد غذایی - فریبرز میرکبیری

عکاسی صنعتی از مواد غذایی توسط فریبرز میرکبیری


8- تمیز بودن محیط عکاسی در عکاسی صنعتی بسیار مهم است اما به خاطر داشته باشید که تمیزی و پرفکت بودن بیش از اندازه عکس، خروجی و نتیجه ای بالعکس و مصنوعی به بیننده میدهد. قرار دادن برخی نواقص در تصویر مانند تکه های خورد شده شوکولات و یا حتی چیدمان های نامتقارن یا پراکنده گاهی میتواند اتفاق بهتری را در عکس نهائی رقم بزند.

بخوانید
9 مورد از تاثیرگذار ترین سوژه ها در عکاسی صنعتی

9- پو رن فود، یکی از تکنیک های جذاب نسبتا جدید در عکاسی مواد غذایی است. در این تکنیک تکیه اصلی بر نشان دادن غذا به طریقی است که باعث تحریک حس های بینایی و غدد بزاقی بیننده شود. یکی از بهترین راه ها برای این کار تکه کردن محصول و یا حتی گاز زدن بخشی از آن است به طریقی که بافت های داخلی و یا شیره موجود در محصول دیده شود. این کار در ذهن مخاطب تحریک آمیز به نظر میرسد و باعث تحریک اشتها میشود.

در این مقاله تلاش کردیم تا نکات آموزشی کلیدی و کاملا کاربردی در زمینه آموزش عکاسی صنعتی را برای شما علاقمندان و کاربران عزیز وبسایت نگاتیو استودیو شرح دهیم. موارد فوق تنها برخی از کارها و تکنیکهای لازم در عکاسی صنعتی غذایی یا عکاسی از غذا است. جهت یادگیری تکنیکهای نورپردازی و  موارد تکنیکی بیشتر میتوانید به کتابهای الکترونیکی موجود در سایت مراجعه کنید و یا در کلاس های عکاسی مربوط به رشته مورد علاقه تان که توسط نگاتیو استودیو برگزار میشود شرکت کنید.

عکاسی مواد غذایی توسط فریبرز میرکبیری

عکاسی مواد غذایی با سبکی خلاقانه توسط فریبرز میرکبیری


شما میتوانید نظرات و سوالات خود در این زمینه را در بخش دیدگاههای موجود در انتهای همین مطلب با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید و یا موضوعاتی که به یادگیری آنها در عکاسی علاقمند هستید را ذکر کنید در در مطالب آتی وب سایت در مورد آنها نیز آموزش هائی قرار دهیم.