آموزش عکاسی از خودرو

۸ راهکار حرفه ای برای عکاسی خودرو

یکی از سبک های موجود در عکاسی حرفه ای، عکاسی صنعتی است. زمانی که صحبت عکاسی از محصول، تولیدات صنعتی و محصولات کارنجات به میان بیاید، استفاده از عکاسی صنعتی بیش از پیش اهمیت خود را نشان میدهد. این شاخه از عکاسی تنوع و وسعت موضوعی زیادی را در بر میگیرد. یکی از این موضوعات جذاب و حرفه ای در بحث عکاسی صنعتی، عکاسی خودرو است. عکاسی خودرو کار جالبی است و می توان آن را به عنوان یک رشته جداگانه در نظر گرفت. با عکاسی بیشتر، طبعا تجربه‌ تان افزایش پیدا می کند و می‌توانید هر بار نکات بیشتری را در این زمینه بیاموزید. در این مطلب قصد داریم راهکارهای بنیادی و مهم در عکاسی خودرو را ارائه کنیم و به شما در درک هرچه بهتر رشته‌های جذاب عکاسی در دنیا کمک کنیم. پس با ما در سری مطالب آموزش عکاسی وب سایت نگاتیو استودیو همراه باشید.

۱. عکاسی در زمان مناسب روز از خودرو

زمان مناسب، یکی از مواردی است که باید در مورد عکاسی خودرو به آن توجه کنید. بهترین زمان برای عکاسی، درست چند دقیقه بعد از غروب آفتاب (یا چند دقیقه قبل از طلوع آفتاب) است. در عکاسی از خودرو حتما از سه پایه استفاده کنید و از نور دلنشین این موقع از روز برای نور پردازی بهتر عکس خود استفاده کنید. این عکس توسط برنامه TopGear چند دقیقه قبل از طلوع آفتاب گرفته شده است.

آموزش عکاسی خودرو

۲. در عکاسی خودرو به انعکاس نور و تصاویر توجه کنید.

شما باید به هر‌آنچه که در اتومبیل منعکس می‌شود دقت کنید. با دقت به اطراف خودرو نگاه کنید و ببینید تصویر چه چیزهایی در سطح بدنه یا شیشه‌های اتومبیل منعکس می‌شوند. یک خودرو (به خصوص یک خودرو جدید و براق) همانند آئینه عمل می‌کند. برای پس زمینه عکس خودرو، فضایی باز مانند یک مزرعه را انتخاب کنید و ترجیحا از پس زمینه‌های دارای ساختمان و درخت خودداری کنید. در عکاسی از خودرو هدف شما این است که تمامی جزئیات را، مانند خطوط طراحی خودرو، نمایش دهید اما انعکاس نور و تصاویر اطراف در سطح بدنه و شیشه‌ها می‌تواند باعث خراب شدن عکس شود.

بخوانید
مهمترین اصول عکاسی صنعتی از مواد غذایی حساس مانند شکلات

یکی از موارد دیگری که باید به آن توجه کنید، انعکاس عکس خودتان در بدنه و شیشه خودرو است. اگر نمی‌توانید از انعکاس عکس خودتان در خودرو اجتناب کنید، دوربین را روی سه‌ پایه قرار دهید و تایمر آن را تنظیم کنید و سپس از چارچوب عکس خارج شوید. به عکس زیر از یک BMW 428i توجه کنید. در این عکس هیچ انعکاسی به جز افق وجود ندارد.

آموزش عکاسی از خودرو

۳. عکاسی در حین رانندگی از خودرو (در حال حرکت)

عکسی از خودرو در حین حرکت می‌تواند عکس شما را جذاب‌تر کند. برای اینکار شما نیز باید سوار خودروی در حال حرکت دیگری برای عکاسی شوید و از پنجره خودرو، از خودروی دیگر (که درحال حرکت است) عکاسی کنید. برای اینکه بتوانید عکس‌های خوبی بگیرید بهتر است هر دو اتومبیل با سرعت 60 کیلومتر در ساعت حرکت کنند  و شاتر دوربین روی سرعت 1/100 تنظیم کنید.

با انجام چنین کاری،‌ می‌توانید عکس خوبی از خودرو و چرخ‌های در حال حرکت آن بگیرید. شما می‌توانید سرعت شاتر را پایین بیاورید اما اینکار باعث می‌شود عکس‌هایتان شفاف از آب در نیایند. عکس زیر از یک Audi S3 قبل از غروب آفتاب گرفته شده است. سرعت اتومبیل ۷۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت شاتر دوربین 1/80  در هر ثانیه است.

آموزش عکاسی خودرو

4. رنگ خودرو

همه رنگ‌ها واکنش متفاوتی در زمان‌های مختلف روز دارند. بیشتر رنگ‌ها با تابش مستقیم نور خورشید سازگار نیستند اما برخی دیگر در چنین شرایطی به زیبایی نمایان می‌شوند. به رنگ آبی روشن در عکس زیر توجه کنید. این عکس در نیمه روز گرفته شده است و رنگ آبی روشن به بهترین شکل در عکس خودنمایی می‌کند.

بخوانید
عکاسی محصول و اهمیت بالای آن در افزایش فروش

عکاسی از خودرو

۵. پس‌زمینه در عکاسی از خودرو

پس زمینه‌ ای را برای عکاسی از خودرو انتخاب کنید که با موضوع و خودروی مورد نظرتان مطابقت داشته باشد. وجود اجزایی مانند سطل زباله،‌ سیم‌های برق و سایر اتومبیل‌ها می‌توانند عکس شما را خراب کنند. به عکس زیر که از یک آستون مارتین گرفته شده توجه کنید. پس زمینه ساده، با با خطوط زردرنگ با رنگ اتومبیل کاملا مطابقت دارد.

آموزش عکاسی از خودرو

۶. عکسی از خودروی درحال حرکت

یکی از را‌‌ههای جذاب برای عکاسی خودرو این است که در کنار جاده بایستید و از خودروی در حال حرکت عکس بگیرید. شما باید با دوربین خود، خودروی در حال حرکت را دنبال کنید و سرعت شاتر را روی 1/125 ثانیه تنظیم کنید. این‌ کار بسیار ساده است. عکس زیر از یک خودروی فراری با سرعت شاتر 1/125 ثانیه و با لنز ۲۰۰ میلیمتر گرفته شده است. سرعت خودرو نیز ۶۰ کیلومتر در ساعت است.

آموزش عکاسی از ماشین

۷. تلفیق خودرو با طبیعت

یکی دیگر از راههای گرفتن عکس‌های جذاب از خودرو، تلفیق خودرو با فضای اطراف آن به خصوص با طبیعت است. ترکیب خودرو در خاک و غبار یا گرفتن عکس از خودرویی که در حال گذر از موانع است، ایده‌ های جالبی هستند. به عکس‌های زیر که از یک خودروی شورلت تریلبلیزر و AMG  کلاس G گرفته شده است توجه کنید.

آموزش عکاسی خودرو

عکاسی از ماشین

۸. عکاسی در شب از خودرو

برای گرفتن عکس‌های شگفت‌انگیز می‌توانید از شب استفاده کنید. مهمترین راز عکاسی در شب، پیدا کردن نقطه‌ ای است که کاملا تاریک باشد. وجود هرگونه نوری، اعم از نور چراغ خیابان‌ها یا نور ماه، می‌تواند بر روی سوژه عکس شما تاثیرات ناخواسته‌ ای ایجاد کند. پس از پیدا کردن چنین مکانی، دوربین خود را بر روی یک سه پایه قرار دهید. ISO دوربین خود را بر روی ۱۰۰، سرعت شاتر را بر روی ۳۰ ثانیه و دیافراگم را بر روی f/9 تنظیم کنید.

بخوانید
نکات طلایی عکاسی صنعتی که برای حرفه ای شدن لازم است

زمانی که شاتر باز می‌شود، از یک منبع نور ثابت استفاده کنید و در اطراف خودرو راه بروید تا از جوانب مختلف آن عکس بگیرید. شما می‌توانید برای تامین منبع نور ثابت، به سادگی از یک چراغ قوه خانگی معمولی استفاده کنید.

عکاسی خودرو در شب از اپل آسترا

عکس فوق از یک اپل آسترا در سینه‌ کش کوه با پس زمینه کیپ‌تاون گرفته شده است.

عکاسی از خودرو در شب

عکس بالا نیز از یک دوج شارژر با نمایی از شهر دیترویت در پس زمینه گرفته شده است. انجام تنظیمات این عکس،‌ چیزی حدود ۵ دقیقه زمان برده است.

در این مطلب به شرح 8 تکنیک کلیدی و کاربردی برای عکاسی از خودرو پرداختیم و امیدواریم که این مطالب بتواند برای شما نتایج بهتری در عکاسی از ماشین را به وجود بیاورد. اگر شما نیز راهکارهای دیگری برای عکاسی خودرو دارید، آنها را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.