9 مورد از تاثیرگذار ترین سوژه ها در عکاسی صنعتی

عکاسی صنعتی شاخه ای پولساز و پرطرفداراز عکاسی است که امروزه با توجه به گسترش روزافزون رقابت در دنیای تبلیغات و دیجیتالی شدن کلیه رسانه های تبلیغاتی و همچنین همه گیر شدن استفاده از دنیای وب و شبکه های اجتماعی، این شاخه از عکاسی نیز از جایگاه بیشتر و مهمتری در معرفی و تبلیغات محصولات و خدمات صنایع مختلف برخوردار شده است. عکاسی صنعتی شامل هر نوع عکاسی از اشیاء میشود که عموما به جهت بهتر نشان دادن یک محصول و ایجاد جذابیت خرید برای مشتری از آن استفاده میشود.   یک عکس صنعتی حرفه ای و با کیفیت به جز ایجاد جذابیت بصری باید مشخصات محصول مورد نظر، از قبیل جنس آن، سختی یا نرمی، براق و یا مات بودن، شکل و فرم آن و … را نیز به خوبی نشان دهد.

در این مطلب از سری مقالات آموزش عکاسی وبسایت نگاتیو استودیو به شرح 9 مورد از تاثیرگذار ترین سوژه ها در عکاسی صنعتی پرداخته ایم که  گرفتن عکس های جذاب و حرفه ای از هر کدام از آنها نیازمند تجربه و تمرین و مخصوصا دانستن و یادگیری تکنیکهای حرفه ای در این شاخه از عکاسی است.

گلها در عکاسی صنعتی

یکی از بهترین ایده ها برای عکاسی صنعتی گل ها هستند. گل ها سوژه های بسیار خوب و زیبا و در عین حال لطیفی برای استفاده در عکاسی صنعتی شما می باشند، اما تنها در صورتی کار عکاسی از آنها می‌تواند به خوبی انجام شود که شما علاقه مند به این گونه فضاها در عکس های صنعتی خود باشید. برخلاف تصور عموم عکاسی از گیاهان و یا گل ها میتواند یکی از سخت ترین انواع عکاسی باشد زیرا شما را به سادگی دچار کلیشه ها و عکس های کم کیفیت میکند ضمن اینکه گل ها به دلیل حساسیت و ظرافت خود به سرعت شادابی و طراوت شان را در زیر نورهای فلش از دست می‌دهند بنابراین نیازمند به مراقبت بسیار و تنظیم خوب دمای محیط در زمان عکاسی از آنها می باشند.

عکاسی صنعتی از گل و گیاه

عکاسی صنعتی از غذا ها

این سبک یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین انواع عکاسی صنعتی می باشد در این گونه عکاسی نکات بسیار ظریف هستند که تفاوت اصلی را بین دو عکس خوب و معمولی تعریف می کنند، پس توجه بسیار به جزئیات در هر تصویر و اتفاق هایی که در سوژه شما افتاده است داشته باشید و تلاش کنید تا سبک خاص خود را در این زمینه از عکاسی صنعتی به وجود آورید. از ایده های دیگران استفاده کنید اما از ساخت ایده های خودتان برای رسیدن به یک سبک مشخص عکاسی مواد غذایی نیز غافل نشوید.

بخوانید
انتشار آثار فریبرز میرکبیری در کتاب معماری Alternative Design For Factories

عکاسی صنعتی از غذا

عکاسی صنعتی از لوازم خانه و یا به اصطلاح عکاسی طراحی داخلی

عکاسی صنعتی در این زمینه بسیار فراتر از دیگر انوع آن پیش رفته است تا جایی که باید بتواند فضای آرزویی و جذاب را از لحاظ مخاطب و مشتری ایجاد کند. در این روش از عکاسی صنعتی گاهی اوقات نیاز به ساختن یک ست و استیج کامل و همچنین طراحی صحنه صحیح و نشان دادن سوژه های مورد نظر شما در عکاسی است. در ابتدا احتمال این وجود دارد که شما از محیط های آماده زندگی مثل فضای زندگی خودتان و یا دوستان و اقوام تان برای این نوع عکاسی استفاده کنید، اما در طولانی مدت این ایده و روش به تنهائی جوابگوی شما نخواهند بود و شما در نهایت مجبور خواهید شد تا ساختن یک استیج عکاسی را جهت عکاسی طراحی داخلی خود شروع کنید.

برای این کار از متریال های مختلف استفاده کنید. دیوارهای تان را با تخته سه لا و چوب بسازید و آنها را با رنگ های مورد نظر خودتان رنگ کنید و در نهایت چیدمان محصولات را با دقت پیش ببرید تا بتوانید به نتیجه مورد نظرتان در عکس برسید.

عکاسی صنعتی از طراحی داخلی

عکاسی صنعتی از ست اداری

عکاسی صنعتی از ست اداری شرکت ها و بازی های چیدمان با آنها نیز می تواند یکی از روش های جذاب برای بازی های تبلیغاتی و صنعتی باشد. با استفاده از بافت های مختلف و یا چیدمان های متفاوت و همچنین انواع بک گراند می توانید استفاده های خوب و خلاقانه ای از این روش عکاسی صنعتی داشته باشید.

عکاسی صنعتی از لوازم اداری

اشیاء قدیمی و عکاسی صنعتی از آنها

عکاسی کردن از اشیاء قدیمی مانند انواع لوسترها، آباژورها، کمدها، در و پنجره های قدیمی و بافت های ایرانی نیز می تواند یکی از از جذاب ترین روش ها جهت استفاده در عکاسی صنعتی باشد. نکته بسیار حائز اهمیت در هنگام عکاسی از این اشیا این است که به بازتاب و تابش نور در این گونه اشیا و انعکاس آنها دقت بسیار کنید. این اشیاء به دلیل قدیمی بودن عموماً نقاط ضعف بسیاری را نیز در بدنه و یا در قسمتهای شیشه‌ ای خود دارند. برای از بین بردن آنها در هنگام استفاده از فتوشاپ زیاده روی نکنید زیرا با این کار باعث از بین رفتن افکت قدیمی و جذاب آن ها خواهید شد.

بخوانید
عکاسی محصول و اهمیت بالای آن در افزایش فروش

اشیاء قدیمی و عکاسی صنعتی از آنها

عکاسی صنعتی از جواهرات

این زمینه نیز می تواند یکی از پر درآمد ترین و پر سود ترین انواع عکاسی صنعتی به حساب آید. در این روش از عکاسی که تخصص مخصوص به خود را می طلبد، استفاده از نور ها با روش‌های دیگر عکاسی صنعتی متفاوت است. اهمیت طلا و جواهر به خاطر قیمت بالای آن و ارزش آن یکی از دلایل اصلی است که این کار را بسیار تخصصی تر و بخصوص با احتیاط بیشتری همراه می کند. عموماً سازندگان محصولات طلا و جواهرات تعداد بسیار زیادی از این محصولات را که تنوع بسیار متفاوتی در سایز و وزن دارند را برای عکاسی به شما ارائه می کنند. یکی از مهمترین نکات برای عکاسی از طلا و جواهر کد گذاری های دقیق در هنگام عکاسی است که به این طریق در زمان تحویل کار توانایی شناخت درست و صحیح هرکدام از محصولات را بر اساس تفاوت وزن داشته باشید در غیر این صورت با مشکلات عدیده ای در هنگام تحویل دادن محصولات و عکسهایتان مواجه خواهید شد.

عکاسی صنعتی از جواهرات

عکاسی صنعتی از تابلوهای نقاشی

این زمینه نیز از انواع عکاسی صنعتی به شمار می‌رود که زمینه‌ ای بسیار بسیار تخصصی است و تقریباً تعداد انگشت‌ شماری از عکاسان در هر کشور از عهده انجام آن بر می آیند. این روش عکاسی که عموماً برای عکاسی از آثار هنری و بخصوص تابلو های نقاشی گرانقیمت مورد استفاده قرار می گیرد، به دلیل حساسیت نشان دادن صحیح رنگ ها، و نداشتن سایه در این نوع عکس ها، دشواری بسیاری را نیز همراه خود می آورد. نکته بسیار مهم در این روش از عکاسی صنعتی، تاباندن نور به تمامی قسمت های تابلو به صورت یکنواخت و با استفاده از تنظیمات نوری مشابه یکدیگر است به طریقی که خروجی عکس شما در تمام گوشه ها و در مرکز سوژه یک عدد مشخص را از لحاظ اندازه نوری نشان دهد. نکته دیگر که بسیار مهم و حیاتی است سنجیدن و تست کردن رنگ ها توسط کالر چکر برای مطمئن بودن از تونالیته رنگی صحیح حاصله در عکس شماست. این روش عکاسی عموماً قیمتی گران دارد و برای کارهای با ارزش هنری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

عکاسی صنعتی از نقاشی

عکاسی صنعتی از فرش

با توجه به اینکه ما در کشور ایران تنوع بسیار زیادی از انواع بافت های مختلف فرش و طرح های آن را داریم، قاعدتاً عکاسی از فرش ها نیز باید یکی از موارد مورد استفاده بسیار توسط صنعتگران آن در ایران باشد، اما متاسفانه این روش تخصصی عکاسی هنوز چندان جای زیادی در فضای کاری عکاسی صنعتی ایران ندارد و فضای خالی آن احساس میشود. عکاسی از فرش نیز همانند عکاسی از تابلوهای هنری یک نوع عکاسی بسیار تخصصی است که کمابیش موارد مشترک بسیاری را با عکاسی از تابلوهای نقاشی دارد. در این روش نیز باید اندازه نور بر روی تمام سطوح فرش و در زاویه های مختلف آن یکسان باشد و توجه بسیار به رنگهای زمینه فرش حیاتی است.

بخوانید
مهمترین اصول عکاسی صنعتی از مواد غذایی حساس مانند شکلات

عکاسی صنعتی از فرش

عکاسی صنعتی از طبیعت

با توجه به اینکه عکاسی صنعتی به اصطلاح عکاسی از طبیعت بی جان شناخته می شود، با این حال گاهی اوقات شما مجبور به عکاسی کردن از بعضی سوژه های طبیعی و یا طبیعت و یا بخشی از طبیعت در عکس های صنعتی خود نیز خواهید شد. عکاسی از از این گونه سوژه ها علاوه بر جذابیت بسیار آنها در فرم ظاهر، شکل و ترکیب بندی که می‌توانند در عکس ایجاد کنند، نیاز به روش خاص خود را دارد. می توان گفت که در عکاسی صنعتی از المان های طبیعت و یا طبیعی، لنز ماکرو می تواند یکی از ابزارهای بسیار مفید در این روش از عکاسی صنعتی باشد. نکته اصلی در این روش عکاسی این است که دچار تله استفاده از لنز ماکرو نشوید! بسیاری از تازه‌ کارها در عکاسی صنعتی در هنگام استفاده از لنز ماکرو با توجه به جذابیت به وجود آمده در جزئیات موجود در سوژه ها و عکس ها به دام آن افتاده و شروع به گرفتن عکس های کلیشه ای و یکنواخت از سوژه مورد نظر خود می کنند. فراموش نکنید خلاقیت، نقطه اصلی و کلیدی در هر نوع از عکاسی می باشد و مسلماً عکاسی صنعتی نیز از این قاعده مستثنا نیست.

عکاسی از طبیعت

موارد ذکر شده در بالا تنها تعدادی از انواع مختلف عکاسی صنعتی است که می‌تواند توسط یک عکاس حرفه ای و یا آماتور به مشتری خود ارائه شود. مسلم است که هر کدام از موارد بالا نیازمند سالها تجربه، سابقه و تمرین برای رسیدن به عکس و سوژه ایده آل شماست. توصیه من به شما این است که در صورت علاقه مندی به عکاسی صنعتی، بر روی یک سوژه خاص زوم کرده و بیشتر وقت و تخصص خود را بر روی آن بگذارید و در کنار آن کارهای کوچک تر عکاسی صنعتی را نیز به مرور زمان انجام دهید تا تجربه شما برای سوژه های جدید و انواع جدید عکاسی صنعتی نیز بالاتر برود.