دوربین پولاروید - Polaroid Corporation

بررسی جادوی دوربین پولاروید در طوفان دنیای دیجیتال

در این مقاله از سری مطالب آموزش عکاسی وب سایت نگاتیو استودیو به مبحث جذاب دوربین های عکاسی پولاروید که قطعا برای تمامی علاقمندان به یادگیری عکاسی جذاب است پرداخته ایم و همچنین جادوی دوربین پولاروید در میانه طوفان دنیای دیجیتال را مورد بررسی قرار داده ایم.  Edwin H. Land ، موسس شرکت پولاروید در سال 1909 در کانکتیکات متولد شد. در سال 1926 بعد از گذراندن تنها یک سال دانشگاه را ترک میکند و تحقیقات خود را درباره پولاریزاسیون امواج نور ادامه میدهد. در طی چند سال بعد او اختراعات زیادی وابسته به پولاریزاسیون نور از جمله فیلترهای اپتیکی، عینک های آفتابی، دوربین های دید در شب که مورد استفاده توسط نیروهای نظامی است را به ثبت رساند. او در سال 1937 پولاروید کورپوریشن Polaroid Corporation را ثبت کرد. در سال 1947 با تولید اولین دوربین خود دنیا را مبهوت کرد و در سال بعد آنرا برای فروش به بازار عرضه کرد.

تا آن زمان عکاسی اصلا کار اسانی نبود و برای دیدن نتیجه عکاسی خود باید روزها صبر میکردید تا بتوانید پس از انجام پروسه چاپ از نتیجه کار خود مطلع شوید. او با ارائه این محصول تحول و انقلاب بزرگی در دنیای عکاسی ایجاد کرد. تا سال 1956 یک میلیون دوربین تولید شد. در سال 1963 اولین نگاتیو های پولاروید رنگی تولید شد در 1970 دوربین تاشوی SX 70 Land را تولید کرد که تبدیل به یکی از ایکونیک ترین دوربین های تاریخ و بخصوص دهه 70 شد.

دوربین عکاسی پولاروید

جادوی پولاروید که باعث میشد عکس در دستان تو به ارامی ظاهر شود تمام دنیا را درگیر خود کرد تا جایی که مجله معروف لایف Life با چاپ عکسی از لند بر روی جلد خود مینویسد “نابغه ای با دوربین جادویی اش”

بخوانید
ریبرندینگ شرکت پولاروید در عصر عکاسی دیجیتال

Edwin H. Land سر انجام در 1980 پس از پنجاه سال موفقیت او از کار کناره گیری و کارخانه را رها میکند. تقریبا تمام عکاسان بزرگ دنیا از دوربین های پولاروید در کارهای خود استفاده کرده اند. آنسل ادامز پس از دریافت یک دوربین هدیه از طرف لند میگوید “از شادی امتحان کردن این دوربین در پوست خود نمیگنجم و فکر میکنم که یکی از بزرگ ترین اتفاقات تاریخ عکاسی را رقم خواهد زد”

یکی از ویژگی های خاص پولاروید این بود که تقریبا هر عکس بر اساس نوع نور و یا دمای محیط متفاوت از عکس دیگر بود و این خود یکی از خصوصیات مورد علاقه دوستداران این دوربین بخصوص هنرمندان بود. عکاسان مد، طراحان مد و فشن، هنرمندان، عکاسان تبلیغاتی و عکاسان صنعتی، کارگردانان، طراحان صحنه و … همه از آن استفاده میکردند. این خصوصیت آن باعث استفاده بسیاری از هنرمندان بنام آن دوره از جمله اندی وارهول، ریچارد آودون و بسیاری دیگر نیز شد. در واقع هر عکس مثل یک اثر هنری تک بود.

این کارخانه در سال 2008 و با رسیدن طوفان دنیای دیجیتال تولید خود را به کلی متوقف کرد. در مقاله بعدی Case study و ریبرندیگ شرکت  پولاروید را با هم بررسی میکنیم.

امروزه دوربین گوشی موبایل به نوعی جادوی دوربین های پولاروید را برای مردم فراهم کرده است و این امر نشان از طوفان دنیای دیجیتال و جهش تکنولوژی و اهمیت جایگاه گوشی موبایل در دنیای عکاسی امروز را دارد. اگر مایلید آموزش عکاسی با موبایل را به صورت حرفه ای و سریع و راحت یاد بگیرید میتوانید از کتاب الکتزونیکی تالیف شده توسط استاد فریبرز میرکبیری که با همین نام در سایت نگاتیو استودیو موجود است استفاده نمائید.

بخوانید
ریبرندینگ شرکت پولاروید در عصر عکاسی دیجیتال