کپی رایت و حواشی آن در ایران و جهان

کپی رایت و حواشی آن در ایران و جهان

این مطلب از سری مقالات آموزش عکاسی توسط فریبرز میرکبیری در وبسایت نگاتیو استودیو به مبحث کپی رایت و حواشی آن در ایران و جهان اختصاص داده شده است. کپی رایت موضوعی است که تمامی افرادی که اقدام به خلق اثری به هر شکل میکنند با آن ممکن است مواجه شوند که این مورد برای عکاسان و در دنیای عکاسی میتواند بیشتر هم رخ دهد و در واقع ملموس تر باشد. در رابطه با اعتراضات شادی قدیریان و آرش عاشوری نیا به استفاده بدون مجوز از آثارشون بد ندیدم که گریزی به بحث کپی رایت داشته باشم.

در اولین سمینار عکاسی فشن که آذر ماه سال 92 در مشهد داشتم با توجه به شرایط پیش آمده که بسیاری از روسای انجمن عکاسان کشور رو دور هم جمع کرده بود و استقبال بسیاری از دوستان عکاس به نظرم بهترین زمان برای مطرح کردن بحث کپی رایت بود و این رو توی صحبتهای اون روز مطرح کردم و از مسئولان و دوستان عکاس خواستم که در این مورد با مشتری هاشون صحبت کنند و در صورت امکان اون رو توی قراردادهاشون بگنجونن، در اینجا اشاره مجددی به اون میکنم.

فریبرز میرکبیری - اولین سمینار تخصصی عکاسی مد و فشن در ایران

فریبرز میرکبیری – اولین سمینار تخصصی عکاسی مد و فشن در ایران

در مورد اختلاف پیش اومده برای آرش عاشوری نیا در روزنامه شرق باید به یک قانون جهانی کپی رایت اشاره کنم که میگه در صورتی که از اثر یک هنرمند برای خلق و ایجاد یک اثر هنری جدید استفاده بشه که جنبه تبلیغاتی و بازرگانی نداشته باشه و دلیل اون صرفا هنری باشه این مورد شامل قانون کپی رایت نمیشه. که البته لازم به ذکره که در مورد اختلاف پیش آمده چنین اتفاقی نیفتاده و مستقیما خود عکس کپی شده و اینکه احتمالا در نهایت جنبه تجاری و تبلیغاتی رو برای روزنامه داشته.

بخوانید
واکنش مطبوعات در اعتراض به انتشار بدون اجازه آثار عکاسی فریبرز میرکبیری

در مورد قیمت گذاری روی عکس های شما چند مورد هست که بهتره از حالا به بعد بهش توجه کنید.

مهم ترین معیار برای قیمت دادن به مشتریانتون در نظر گرفتن مورد استفاده از عکس شماست، مثالی که همیشه میزنم اینه در صورتی که مشتری شما میخواد عکسی داشته باشه که اون رو توی دفتر خودش به دیوار بزنه که ممکنه روزی 4 نفر اون رو ببینن و یا عکسی نیاز داره که روی یک بیلبورد زده بشه که روزی 4 میلیون نفر اون رو میبینن مسلما باید تفاوت قیمتی بین دو عکس وجود داشته باشه. قیمت عکس شما بر اساس میزان دیده شدن عکس شما تعیین میشه و اصولا اعلام یک نرخ مشخص بابت هر فریم عکس یکی از مسخره ترین روشهای قیمت گذاریه که تا بحال دیدم.

مورد بعدی که در قیمت گذاری روی عکس شما بسیار مهمه تعداد نسخه هاییه که قراره از عکس شما چاپ بشه. اگر قراره از عکس شما برای ساخت یک کاتالوگ استفاده بشه که تیراژ اون 1000 عدد خواهد بود مسلما دستمزد شما باید متفاوت از زمانی باشه که عکستون قراره برای تبلیغ در یک مجله با تیراژ 40.000 عدد چاپ بشه.

فریبرز میرکبیری - اولین سمینار تخصصی عکاسی مد و فشن در ایران

فریبرز میرکبیری – اولین سمینار تخصصی عکاسی مد و فشن در ایران

موضوع مورد اهمیت بعدی میزان زمان استفاده از عکس شما توسط مشتریه، این به این معنیه که شما باید مورد استفاده از عکس خودتون رو کاملا دقیق بدونید اینکه عکس شما قراره برای کاتالوگ شرکتی فقط برای یک فصل استفاده بشه و یا اینکه قراره به مدت یک سال مورد استفاده قرار بگیره المان مهمی برای تعیین قیمت عکسه.

بخوانید
قوانین کپی رایت در عکاسی

لازم به اشاره است که هر کدوم از موارد فوق که نیاز به تمدید تاریخ و یا استفاده از عکس در جای دیگری غیر از موارد اشاره شده رو در بر بگیره مشتری رو موظف میکنه به شما مراجعه کنه و بابت اون تمدید تاریخ به شما پرداخت مجدد داشته باشه.

این چند مورد، موارد اصلی هستند که خواهش میکنم برای قیمت گذاری هاتون حتما بهشون دقت کنید و خواهشا حتی اگر مطمئن هستید مشتری شما این موارد رو قبول هم نمیکنه حتما عنوانش کنید و بگذارید که گوش مشتری ها و شرکتها کم کم با این مقوله آشنا بشه، مطمئن باشید که مشتری همیشه میخواد هزینه کمتری بابت کارهاش بپردازه و این وظیفه من و شماست که از حق خودمون و هم صنفی هامون حمایت کنیم و امیدوار باشیم که انجمن عکاسان هم مثل برخی انجمن های دیگر روزی تصمیم به مصوب کردن قوانینی از این قبیل بگیره و بلکه لیست قیمتی که به عنوان مرجع برای دوستان عکاس ارائه میکنه بر اساس هر فریم ایکس تومان نباشه.

نویسنده: فریبرز میرکبیری

پ.ن: زمانی که چند سال پیش درباره موضوع کپی رایت نوشتم فکر نمیکردم که همین اتفاق برای خودم هم بیفته و متاسفانه با وجود پی گیری های وکیل من به نتیجه ای نرسه. جزئیات بیشتر را در این لینک میتوانید مشاهده نمائید.

نگاتیو استودیو تلاش میکند تا فرهنگ صحیح و اصول فنی و روز جهان در ارائه خدمات عکاسی حرفه ای به مشتریان را ترویج نموده تا در کشور ایران نیز شاهد افزایش کیفیت و نحوه ارائه خدمات عکاسی همگام با استانداردهای جهانی آن باشیم و از سبک های سنتی منسوخ شده بتوانیم کم کم فاصله بگیریم.

بخوانید
قوانین کپی رایت در عکاسی