مد و فشن

مصاحبه با فریبرز میرکبیری درباره اولین پروژه عکاسی فشن تلفیقی در ایران

چندی پیش در پی تحولات فرهنگی و آمیختگی علم و هنر و صنعت و تلاش دو جوان ایرانی و همچنین مجموعه های تحت مدیریت آنها ،اولین پروژه فشن و مُد در فضایی صمیمی و شخصی در یک خانه مسکونی ایرانی و یک موزه اختصاصی با سیصد سال قدمت بنا در شهر اصفهان ، مهد هنر ایران رقم خورد. این حرکت نوین که در نوع خود بی بدیل بود، با حمایت مالی و هماهنگی هولدینگ دیبا به مدیرعاملی آقای فرخ دیبای اصفهانی و با مدیریت  و هنرمندی استاد فریبرز میرکبیری (عکاس  فشن و برندینگ) و البته در کنار آثاری از استاد مرحوم رضا جوهریان و فرزند ایشان فرشاد جوهریان در حوزه احجام فلزی و مصنوعات دست ساز همچون اسب نقره کوب و شتر طلاکوب در ابعاد واقعی صورت پذیرفت.

با توجه به حضور خبرنگار بخش فشن روزنامه آسیا و مصاحبه با عوامل پشت صحنه و دست اندرکاران بر آن شدیم تا  از جناب آقای فرخ دیبای اصفهانی و استاد فریبرز میرکبیری دعوت به عمل آمده تا در دفتر روزنامه آسیا حضور پیدا کرده و من باب این تفکر و حرکت پرسش و پاسخی برای مخاطبان و دوستداران این عرصه داشته باشیم.

اولین پروژه عکاسی فشن تلفیقی در شهر اصفهان

جناب آقای دیبا ایده اولیه و جرقه مرتبط با این پروژه از کجا زده شد؟

به جهت آموزش سخنرانی و مشاوره در اقصی نقاط کشور چندی پیش در یکی از سمینارها در شهر اصفهان با جناب آقای علی جوهریان آشنا شدم پیشنهاد ایشان مبنی بر فعالیت روی آثاری ارزشمند از ساخته های عموی مرحومشان استاد روانشاد رضا جوهریان بود بدین واسطه با فرزند ایشان آقای فرشاد جوهریان آشنا شدم و ملاقاتی صورت گرفت که به دلیل جذابیت و منحصر بودن این کالا ها تصمیم بر آن شد تا در بخشی از گالری هنری دیبا نیز بر روی این محصولات فرایند بازاریابی و فروش صورت پذیرد چرا که قسمتی از فعالیت این مجموعه بر روی کالاهای خاص و لاکژری و برای مشتریان ویژه با روحیات متفاوت است که عموما محصولات کلکسیونی را دنبال میکنند. به جهت آغاز فرایند بازاریابی و معرفی محصول نیاز به طراحی سایت مربوطه و تبلیغاتی متفاوت بود که از همان زمان شوتیگ عکاسی در ذهن هامان پرورش یافت.

بخوانید
مانتو ، از پیدایش تا امروز

اولین سمینار تخصصی عکاسی مد و فشن در ایران

دلیل استفاده از عکس در این پروژه و نحوه آشنایی شما با استاد میرکبیری چگونه بود؟

به جهت حجم و ابعاد بسیار بالای این احجام خصوصا شتر و اسب که در تصاویر میبینید میبایست حتما جهت ارائه و توضیح از ثبت تصویر و البته باز به جهت حساسیت طرح ها و نقوش طلاکوبی و نقره کوبی شده حتما از عکاسی حرفه ای استفاده میشد. اجازه دهید تا خاطره ای را عنوان کنم مدتها پیش به صورت اتفاقی با استاد فریبرز میرکبیری آشنا شدم و هر زمان که ایشان به ایران میامدند ملاقاتی و تعریف پروژه هایی میکردیم مثلا از آن دست اولین سمینار در حوزه عکاسی فشن ، مد وبازاریابی بود که به صورت مشترک در شهر مقدس مشهد انجام شد. در طی تماسی از ایشان خواستم تا در اولین زمان حضور در ایران و به واسطه همفکری قبلی در این پروژه مرا همراهی کند البته در ابتدا فقط احجام فلزی مد نظر بود. من نگاه از پشت دوربین و حساسیت های خاص از طرف ایشان در هنر عکاسی را بسیار قبول دارم و اعتماد کامل نیز به ایشان داشته و خواهم داشت لذا بنا به پیشنهاد ایشان پروژه وسیع تر و در حوزه مدل لباس تزئینات زیور آلات خاص و محصولات چرمی وارد کردیم.

چگونگی کارشناسی و قیمت گذاری آثار خاصی همچون این مجسمه ها را برای ما بیان کنید.

تجهیزات ابتدا در داخل کشور توسط میراث فرهنگی  و ارشاد بررسی و برایش شناسنامه صادر می شود.

درباره قیمت گذاری این محصولات خاص چون معیار مشخصی جهت چنین کالاهایی و جود ندارد عمدتا به صورت توافقی بین مشتری و هنرمند انجام میشود اما به هر صورت بالاترین اثر گذاری در جهت معرفی دقیق این محصولات را هنر عکاسی انجام می دهد.

اولین پروژه عکاسی فشن تلفیقی در شهر اصفهان

جناب میرکبیری تفکر عمومی و نگرش کلی در عکاسی فشن عموما متمرکز بر روی نمایش خاص و مستقیم محصول صورت میپذیرد اما روش شما متفاوت از این تعریف بود آیا شما در هنگام این ساختار شکنی نگران نبودید؟

همیشه نو آوری با کمی نگرانی همراه است و این طبیعی است اما باید عنوان کنم که استفاده از فضاسازی های متفاوت و فوکوس نکردن مستقیم بر روی محصول ارائه شده که شما از آن به عنوان ساختارشکنی یاد کردید در چند دهه اخیر در صنعت مُد جهانی استفاده بسیار شده و کم کم تمرکز از روی محصول صرف برداشته شده و اِلِمان های دیگری جهت ارائه بهتر و موفق تر یک سرویس فشن و در نتیجه یک محصول موفق به کار میرود، از نظر من مهم ایرانی کردن این حرکت و لزوما استفاده نکردن از دید اروپایی برای شرایط ایران بوده است ، این حرکتی است که کمبود آن در فضای فعلی ایران حس میشود و امیدوارم که در آینده نه چندان دور مشتریان محصولات عکاسی فشن و تبلیغات به اهمیت آن پی ببرند.

بخوانید
انواع مد خیابانی در دنیای مدلینگ - استریت استایل

استفاده از نشانه های تصویری و تلفیق آن با فرهنگ ایرانی به همراهی مجسمه هایی ارزشمند که خود نشانی از صنعت ایرانی بود و همراهی یک تیم متخصص در هر زمینه نهایتا منجر به تولید یک سرویس عکاسی متفاوت شد. نیاز به توضیح است که چون این حرکت به نوعی یکی از اولین ها در این زمینه بود تلاش من بر این بود که همه جوانب حرفه ای و اجرایی این حرکت را در نظر بگیرم که اگر تمام اینها نبود احتمالا نتیجه تا حدی متفاوت تر میبود.

اولین پروژه عکاسی فشن تلفیقی در شهر اصفهان

با توجه به متفاوت بودن این محصولات دلیل استفاده شما از مدل زنده در این پروژه چه بود؟

یکی از مهمترین دلایلم شرایط فعلی مدل و فشن  بود. در چند سال اخیر در زمینه مُد اسلامی صحبت ها و حرکات بسیار انجام شده اما متاسفانه عکاسی هم پای آن پیش نرفته است قصدم نشان دادن این بود که با ماندن در چارچوب های قوانین کشورمان میتوان آثار خوب و با ارزشی خلق کرد، این حرکت چند سالی است که در برخی از کشورهای اسلامی از جمله کشورهای عربی و یا ترکیه شروع شده و نتایج خوبی هم از نظر حرفه ای و هم تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این محصولات داشته است.

میتوانید برای ما دلیل انتخاب چنین لوکیشن هایی را برای سرویس عکاسی خود ذکر کنید؟

برای انتخاب هایم چندین دلیل وجود داشت مهم ترین آن این بود که به جهت استفاده زیاد از فضاهای آتلیه ای در ایران اصرار داشتم که لوکیشن حتما خارج از استودیو باشد. لوکیشن اول ما خانه هنرمند مرحوم استاد جوهریان بود، استفاده از یک آپارتمان مسکونی ایرانی که هر کدام از ما دریکی از آنها زندگی میکنیم  فضایی صمیمی و آشنا را به بیننده منتقل میکند و البته از همه مهم تر، دیدن این آثار در محل زندگی خود هنرمند برایم حس خوبی به همراه داشت. در لوکیشن دوم انتخاب شده که موزه ای قدیمی و اصفهانی بود بیشتر تمرکز بر روی هنر اصفهانی و نزدیکی فرهنگی با این شهر زیبای ایران بود. به نظرم آثار باستانی با ارزش ایران را نیز به این طریق میتوان بیشتر و بهتر مطرح کرد.

بخوانید
معروف ترین مدل های تاریخ در دنیای مدلینگ و فشن

اولین پروژه عکاسی فشن تلفیقی در شهر اصفهان

چه نوع انتقادهای مثبت یا منفی در زمان و یا پس از اجرای این پروژه به شما منتقل شد؟

انتقاد خاصی نبود بیشتر نوعی شگفتی بود چون بیشتر دوستانی که نتیجه را میدیدند ابراز میکردند که نوع کار و دید متفاوت از چیزی بود که در ذهن داشتند و البته قسمت جالب از نظر من پشت صحنه بود  چون اکثر دوستانی که هر کدام تجربه دیدن کارهای عکاسی دیگری نیز داشتند از دیدن کاری متفاوت ابراز خوشنودی میکردند، از نظر من یک کار عکاسی زمانی میتواند موفق باشد که کل تیم از انجام آن لذت ببرند.

در آخر  میخواهم اجازه این را داشته باشم که از حضور امیر زبده – تاپ مدل ایران و دوستانی که در پشت صحنه این کار با من همراهی کردند تشکر کنم ، نتیجه این کار با همکاری این گروه حاصل شد.

blank

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 6 =

دکمه بازگشت به بالا