عکاسی فشن و مد - فریبرز میرکبیری

عکاسی مد چیست؟

در واقع ساده ترین تعریف قابل ارائه برای عکاسی مد (عکاسی مدلینگ اصطلاح اشتباهی است که متاسفانه در ایران جا افتاده و بسیار استفاده میشود، ما نیز به ناچار از آن استفاده میکنیم.) را میتوان به ساختن یک تصویر که تشریحی بصری از یک لباس و یا جواهر و یا کیف و … را به بیننده منتقل کند عنوان کرد.

عکاسی مد (عکاسی مدلینگ) در انواع مختلف مثل مجله، کتاب، پوستر تبلیغاتی و همچنین به صورت آنلاین و هر لحظه بر زندگی ما تاثیر می‌گذارد؛ با عکس تاثیر آنچه که می‌بینیم چندین برابر میشود و این یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت بسیار زیاد عکس و عکاسی در دهه اخیر است. به صورت مختصر تاریخچه عکاسی مد به این صورت است که صنعت عکاسی در اوایل کار خود در سال 1839 برای اولین بار برای تبلیغات و در جهت فروش بیشترِ محصولات و کالاهای مختلف فعالیت خود را آغاز کرد. اما در طول سالیان بسیار و گذشت زمان از آن سالها امروزه عکس و عکاسی مد (عکاسی مدلینگ) هدف‌های دیگری را نیز به جز تبلیغ و یا فروش صرف محصول دنبال می‌کند. اینگونه  عکس ها سبک زندگی، نگرش، سوژه‌های مختلف، مکان‌های مختلف، سبک‌های هنری، نحوه آرایش مو و به خصوص طرز نگاه و مقدار سواد بصری عکاس مد یا عکاس مدلینگ را نیز نشان می‌دهد. از جمله پیشگامان عکاسی مد (عکاسی مدلینگ) در تاریخ این نوع عکاسی Richard Avedon، Guy Bourdin، Helmut Newton و Irving Penn را می‎توان نام برد، آن‌ها در واقع راه را برای عکاسان معاصر باز کرده‌اند و دنیای مد را با ایده‌های جدید خود برای زنان و مردان به تصویر کشیده‌اند.

بخوانید
اولین کنفرانس عکاسی فشن به سخنرانی فریبرز میرکبیری

عکاس: فریبرز میرکبیری

بیشتر عکاسان برای اینکه خودی نشان بدهند، اظهار می‌کنند که عکاسانی که در بالا نام بردیم الگوی آن‌ها در یادگیری عکاسی بوده‌اند. همان‌طور که می‌دانید در قرن بیست و یکم عکاسان حرفه‌ای بسیاری در زمینه های مختلف عکاسی از جمله مد و فشن، تبلیغات، صنعتی، مواد غذایی و … وجود دارند و روز به روز نیز بر تعداد آنها اضافه میشود که برخی از آنها نیز در کار و ژانر خود بسیار قوی و خلاق هستند، با این وجود هر کدام سبک و استایل مخصوص به خود را به وجود آورده و در این راه پیش میروند، عکاسانی مانند Steven Meisel و Terry Richardson که کار خود را با معروف ترین مدل‌ها دنیا و یا  برترین طراحان مد و لباس و آرایشگران حرفه‌ای پیش میبرند. و یا اشخاص دیگری مانند Rankin و Nick Knight که روش متفاوتی را برای کارهای مد خود انتخاب نموده اند و از رسانه ها و مدیا های مختلف برای عکاسی مد (عکاسی مدلینگ) و فیلم استفاده می کنند. عکاسانی که جزو برترین عکاسان قرن شناخته میشوند و با استفاده از عکس و فیلم و مدیا های مختلف توانسته اند تعریف جدیدی برای مد و فشن و حتی هنر و زیبایی شناسی ارائه دهند و در واقع تعریف عکاسی مد را متحول کنند.

هدف عکاسی مد (عکاسی مدلینگ) معمولا رساندن اطلاعات به مشتری نیست و تنها هدف آن ایجاد کردن احساس تمایل و آرزو برای رسیدن به یک محصول میباشد. عکاسی مد بیانگر نوع استایل و روش زندگی است. احساسات بیان شده و ژستها و پوشش در عکاسی فشن بیانگر احساسات واقعی نیستند اما مسلما باید آنرا به خوبی تقلید کنند و در اینجاست که عدم درک درست از المان های زیبایی شناسی ، تقلید صرف از نمونه های موجود و یا عدم اهمیت به جزئیات باعث نتایج بسیار ضعیف و فاجعه آمیز میشوند.

بخوانید
پنجاه عکاس مد (مدلینگ) و فشن برتر معاصر

عکاسی مد - پروژه عکاسی مد در دبی - اثر فریبرز میرکبیری

عکاس: فریبرز میرکبیری

در طول سالیان سال مفهوم عکاسی مد (عکاسی مدلینگ) نیز مانند مفهوم زیبایی بسیار تغییر کرده است و این روند با سرعت بسیار زیاد همچنان نیز ادامه دارد. شناختن زیبایی های جدید و تصحیح تعریف زیبایی در ذهن یک عکاس مهم ترین و اساسی ترین اتفاق جهت تغییر در روند کاری یک عکاس میباشد.

عکس های مد (عکاسی مدلینگ) گاهی به صورت کاملا پوشیده و مرموز و گاهی کاملا رک و مستقیم قسمتی از ذهن بیننده را به خود مشغول میکنند و در دنیای اطراف ما به وفور یافت میشوند و دیگر تبدیل به جزئی اصلی از زندگی ما شده اند. آنها جزئی از ما هستند و بدون اینکه متوجه باشیم بر سلیقه های ما تاثیر مستقیم میگذارند. حتی بسیاری از تعاریف ساخته شده در اذهان ما نیز ساخته همین تصاویر هستند.

عکاسی مد (عکاسی مدلینگ) برای سریع مصرف شدن ساخته میشود و تاریخ مصرف آن میتواند یک روز، یک ماه و یا نهایتا یک فصل باشد و پس از گذشت این زمان کهنه و قدیمی تلقی شده و نیاز به تولید محصولی جدید کاملا حس میشود زیرا که در غیر اینصورت از دیگر برند ها و یا از تغییرات به وجود آمده در دنیای مد و عکاسی فشن عقب میماند.

یکی دیگر از خصوصیات اصلی عکاسی مد این است که در مجلات و صفحه بندی ها از آنها بسیار استفاده میشود و عکاس باید این موضوع را در هنگام عکاسی در نظر بگیرد تا طراح و صفحه چین بتواند در مرحله صفحه بندی نوشته های لازم را در عکس وارد کرد و دچار مشکل نشود.

بخوانید
عکاسی مدلینگ و 8 راهکار کلیدی برای انجام بهتر آن

عکاسی مد - عکاسی فشن یا عکاسی مدلینگ - اثر فریبرز میرکبیری

عکاس: فریبرز میرکبیری

وظیفه عکاس مد (عکاسی مدلینگ) با توجه به اینکه عکس او در میان دریایی از اخبار و عکس های تبلیغاتی محو میشود شکستن برخی از اصول و قوانین بصری و سعی در ایجاد داستانهای متفاوت و جذاب برای مخاطبین است و در این میان کلیدی ترین و مهم ترین نقش برای احیای این اتفاق را شخص عکاس به عهده دارد و اینجا دیگر بحث شناخت و استفاده صرف از تکنیک های عکاسی در میان نیست (کاری که قطعا هر عکاسی باید به آن تسلط داشته باشد و این به خودی خود هنری محسوب نمیگردد!) بلکه مسلما اطلاعات علمی و شناخت عکاس از فرهنگ و دنیای اجتماعی اطراف خود و تسلط به استفاده از المان های قومی و بومی میتواند نقش بسیار مهمی در جذب و جلب مخاطب ایفا کند.

جهت مشاهده نمونه کارهای عکاسی مد و یا عکاسی فشن استاد فریبرز میرکبیری میتوانید به منوی گالری عکس در فهرست وبسایت مراجعه فرمائید. همچنین جهت شناخت عمیق تر از مقوله عکاسی مد یا عکاسی فشن میتوانید دیگر مقالات آموزش عکاسی موجود در وبسایت نگاتیو استودیو را نیز مطالعه فرمائید.


آموزش عکاسی مد در قالب کلاس های آموزش عکاسی و همچنین محصولات آن به صورت مستقیم توسط استاد فریبرز میرکبیری در تهران تدریس میشود که علاقمندان به یادگیری عکاسی مد میتوانند در این دوره های آموزشی شرکت کرده و یا محصولات آن را از وب سایت تهیه نمایند.


نویسنده: فریبرز میرکبیری