رابرت فرانک عکاسی آمریکایی و تاثیر او در تاریخ عکاسی

رابرت فرانک و تاثیر او در تاریخ عکاسی

متاسفانه دیروز (در تاریخ 9 سپتامبر 2019) رابرت فرانک یکی از بهترین و تاثیر گذارترین عکاسان تاریخ عکاسی جهان درسن 94 سالگی درگذشت.

این مطلب، اشاره کوتاهی است به برخی اتفاقات که مسیر زندگی رابرت فرانک را ساختند. زمانی که از “کارتیه برسون” که به پدر عکاسی جهان معروف است سوال میکنند به نظرت بهترین عکاس قرن کیست بدون لحظه ای تردید جواب میدهد: “ رابرت فرانک ” ، زیرا به ما نشان داد که چه قدر همه کارهایی که تا بحال انجام داده بودیم قدیمی و کهنه بوده و بعد از او عکاسی دیگر مثل سابق نبود. این در حالیست که شخص “کارتیه برسون” سالیان سال انتقادات شدید به رابرت فرانک داشت و کارهای رابرت فرانک را به هیچ عنوان با ارزش از نقطه نظر عکاسی نمیدانست. البته رابرت فرانک مورد انتقاد بسیاری از عکاسان زمان خود نیز قرار گرفت اما در واقع این مورد خود به نوعی نشانگر نبوغ ذاتی و جلو بودن او نسبت به زمان خود را نشان میداد.

در 1955 رابرت فرانک سویسی موفق به برنده شدن یک بورس تحصیلی از گوگنهایم نیویورک برای انجام یک پروژه در مورد آمریکا  میشود، او با پول هایی که دریافت میکند و با یک ماشین کهنه شروع به گشتن در تمام آمریکا میکند، کاری که بیش از یک سال طول میکشد. در این سفر او 48 ایالت مختلف آمریکا را بازدید میکند و بیش از 24.000 فریم عکس میگیرد. سفری که به تنهایی شروع میشود و در تنهایی نیز به پایان میرسد.

انتشار کتاب The Americans اثر رابرت فرانک پس از سفر دور آمریکای خود، در واقع باعث فرو ریختن تصویر ذهنی زیبای مردم از آمریکا و تحول بزرگی در روش تعریف کردن فوتوژورنالیستی و روایی  آن زمان شد. کتابی که در زمان وارد شدن به بازار کلیه مردم عادی زمان خود را درگیر کرد. روش بازگویی و روایت گونه رابرت فرانک و استفاده متفاوت از نقطه فوکوس و عمق میدان و همچنین استفاده از اکسپوژرهای بالا که در اتاق تاریک آنها را جبران کرده بود، ثبت تصاویر اتفاقی و در لحظه همگی در کنار هم کاری بسیار قوی و در عین حال بسیار مورد انتقاد را ایجاد کرد تا جایی که مجله عکاسی Popular Photography با انتقاد شدید از این آثار، کتاب را کتابی بی ارزش از نقطه نظر هنر عکاسی دانست و از ناشیانه بودن نورسنجیها و یا خط افق کج و نقطه فوکوس اشتباه انتقاد شدید کرد، بدون توجه به اینکه این انتخاب رابرت فرانک ، ایجاد یک زبان جدید برای روایت کردن یک اتفاق و به روشی شجاعانه و کاملا متفاوت بود.

بخوانید
آگوست ساندر - بزرگان تاریخ عکاسی

 تصاویر این کتاب به تنهایی تصاویر زیبایی نیستند بلکه مسلما زبانی جدید برای روایت اتفاقات در غالب عکاسی رپرتاژ و خلق داستان روایت گرانه و متفاوت است. این اولین قدم از راهی بود که از دهه هفتاد تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده است و عکاسان بسیاری در طول این سالها در ادامه و پیش بردن آن تلاش کرده اند.

این مطلب از سری مقالات آموزش عکاسی وبسایت نگاتیو استودیو به معرفی یکی دیگر از بزرگان تاریخ عکاسی جهان پرداختیم. شما میتوانید با سر زدن به بخش مقالات عکاسی سایت ، از جدیدترین مطالب عکاسی و یا آشنایی با دیگر بزرگان جهان عکاسی نیز مطلع شوید و آنها را مطالعه نمائید.


این مطلب در تاریخ 20 شهریور 1398 به روز شده است.


عکاسی  را از پایه به صورت کاملا حرفه ای و همراه با تکنیکهای روز جهان توسط استاد فریبرز میرکبیری بیاموزید.

اطلاعات بیشتر در مورد دوره آموزش عکاسی مقدماتی (پایه)