۷ تروکاژ برای عکاسی مواد غذایی حرفه ای از سوژه های نه چندان جذاب

برای چیدن یک ست عکاسی مواد غذایی صحیح و جذاب، راه ها و روش های مختلفی وجود دارد که یکی از اصلی ترین این موارد را میتوان چیدمان غذا و همینطور چیدن ست عکاسی مواد غذایی دانست. در این مقاله از سری مطالب آموزش عکاسی وب سایت نگاتیو استودیو به چند تروکاژ که برای جذاب کردن سوژه غذایی شما به کار می‌آید اشاره می‌کنیم. بعضی از بشقاب های غذا از لحاظ بصری، زیبایی چندانی ندارند، بشقاب هایی مانند گوشت یا برنج یا حتی کالباس ها از این جمله اند واصولا سوژه های خوبی برای عکاسی غذایی نیستند زیرا از لحاظ ظاهری شکل جذاب و زیبایی ندارند. در زیر، بعضی از نکات کلیدی برای عکاسی از این گونه سوژه ها را برایتان شرح داده ایم.

1- عکاسی از گوشت

 گوشت پخته شده به دلیل شکسته شدن بافت های آن، معمولاً چهره جذابی برای عکاسی مواد غذایی ندارد. در این گونه موارد توصیه ما به شما استفاده از گوشت نیم پز است به طریقی که بافت های داخلی آن در هنگام برش خوردن جذابیت خود را حفظ کرده باشد. از سمت دیگر اضافه کردن برگ های ادویه جات مانند رزماری در اطراف و یا بر روی تکه های گوشت درون بشقاب غذا میتواند باعث ایجاد جذابیت بیشتر و همچنین تنوع رنگ در بشقاب شما شود.

نکته دیگر که در استایل کردن یک بشقاب مواد غذایی گوشتی می توان به کار برد استفاده از سس های مختلف با رنگ های متفاوت است. با استفاده از سس ها شما توانایی اضافه کردن رنگ های جدید به بشقاب و در نتیجه رسیدن به ترکیب رنگی جذاب تر جهت عکاسی را خواهید داشت. یکی از تروکاژ های استفاده شده در هنگام عکاسی از گوشت، استفاده از روغن موتور ماشین و مالیدن آن به سطح گوشت با استفاده از یک قلموی نقاشی است. به این طریق علاوه بر شفافیت و براق شدن سطح آن و همچنین اشتها بر انگیز کردن آن در دید مخاطب، بافتهای سطح گوشت نیز واضح تر به نظر خواهد رسید. یکی دیگر از موارد مورد استفاده در هنگام عکاسی از گوشت ها می تواند اضافه کردن تکه های نمک درشت بر روی آن باشد. کریستال های بزرگ نمک بر روی گوشت جذابیت آن را دوچندان کرده و اشتهای مخاطب را بر می انگیزد.

عکاسی از گوشت

2- میوه هایی که سیاه می شوند!

 هنگام عکاسی کردن از میوه ها و سبزیجات، نکته بسیار مهم برای ایجاد جذابیت در چشم بیننده، همراه کردن یک محصول تازه، براق و شاداب در کادر عکاسی شما است. متاسفانه میوه ها و به خصوص سبزیجات به دلیل حساسیت زیاد در برابر دمای محیط و به خصوص گرمای فلاش های استودیو، به سرعت تازگی خود را از دست داده و یا گاهی اوقات برخی میوه ها مانند موز و سیب بلافاصله در معرض هوا سیاه می شوند. در چنین مواردی بهتر است از یک ظرف بزرگ آب با تکه های یخ در درون آن استفاده کنید. سبزیجات، صیفی جات و میوه های خود را در درون ظرف آب و یخ قرار دهید و کمی آب لیمو به آن اضافه کنید. با استفاده از این روش می توانید آنها را تا مدت طولانی تری تازه تر و براق تر حفظ کنید و در هنگام عکاسی آن را از ظرف یخ بیرون آورده و عکاسی کنید.

بخوانید
10 شیئ مفید و غیرمفید در عکاسی مواد غذایی

3- خامه هایی که وا می روند.

یکی دیگر از معضلات و مشکلات یک عکاس مواد غذایی، عکاسی کردن از مواد غذایی است که به سرعت حالت اصلی خود را از دست می‌دهند. سوژه هایی مانند انواع شیرینی جات به خصوص کیک هایی که لایه هایی از خامه در آن وجود دارد همیشه برای عکاسان مشکلات متعددی به وجود می آورد. خامه بر اثر دمای محیط به سرعت حالت پفکی خود را از دست داده و به سمت آب شدن میرود و باعث عوض شدن حالت زیبای کیک میشود. در چنین شرایطی عکاسی کردن از بشقاب فوق نه تنها جذاب نیست بلکه کار شما را نیز بسیار دشوار کرده و عکس به دست آمده زیبایی چندانی نخواهد داشت. برای جلوگیری از آب شدن خامه، توصیه ما به شما استفاده از خمیر ریش به جای خامه است. خمیر ریش با داشتن پف مناسب و شفافیت و سفید بودن باعث جذابیت بسیار بیشتر در بشقاب های غذایی شما می شود و از آب شدن و تغییر شکل دادن شیرینی و یا کیک شما نیز ممانعت می کند.

 خامه هایی که وا می روند

4- شربت هایی که به سرعت جذب می شود.

در هنگام عکاسی از شیرینی جات و یا کیک هایی که نیاز به اضافه کردن شهد و شربت بر روی آنهاست، همیشه مشکل سریع جذب شدن شربت ها توسط لایه زیرین کیک پیش می آید. این اتفاق علاوه بر جذب شدن شربت در لایه های کیک که خود می تواند باعث خمیر شدن کیک و کم شدن جذابیت در عکاسی مواد غذایی شما شود، باعث از بین رفتن بافت و شل شدن شکل کیک و یا شیرینی و یا پنکیک شما نیز خواهد شد. در این گونه موارد، استفاده از از مواد روغنی به جای شهد و یا شیره بر روی شیرینی مورد نظر می تواند یکی از بهترین روشها برای عکاسی مواد غذایی باشد. استفاده از انواع روغن های خوراکی و یا حتی روغن های موتور که کمی پررنگ تر از روغن عادی است می تواند اشتها برانگیزی سوژه شما را دو چندان کنند. فراموش نکنید که سوژه عکاسی مواد غذایی شما نیاز به خورده شدن واقعی ندارد و تمام تلاش شما به عنوان یک عکاس، ایجاد یک محصول خوب عکاسی مواد غذایی است که بتواند اشتهای بیننده را تحریک کند و برای رسیدن به این موضوع می توانید از هر نوع خلاقیت و ابتکار در مواد و محصولات مختلف استفاده کنید.

بخوانید
مهمترین اصول عکاسی صنعتی از مواد غذایی حساس مانند شکلات

شربت هایی که به سرعت جذب می شود

5- یخ هایی که آب می شوند.

 برای عکاسی کردن از یک لیوان نوشابه یا نوشیدنی یکی از معضلات همیشگی، آب شدن سریع یخ ها است. یخ به دلیل خاصیت خود در شرایط محیط و به خصوص در شرایط گرم استودیو به سرعت آب می شود و علاوه بر آب شدن باعث اضافه کردن ذرات معلق در مایع شما نیز می شود و همچنین با بخار گرفتن روی سطح جداره لیوان باعث خیس شدن بک گراند شما نیز میشود. با توجه به این موضوع، پیشنهاد ما استفاده از یخ های مصنوعی به جای یخ طبیعی است. یخ های مصنوعی با داشتن ظاهری شبیه به یخ می تواند احساس استفاده از یخ واقعی را در بیننده ایجاد کند با این تفاوت که آب نمی شود و مشکلات متعدد یخ های عادی را نیز برای شما نخواهد داشت. برای ایجاد حالت بخار ایجاد شده روی لیوان نیز میتوانید از یک آب پاش ساده بر روی لیوان استفاده کنید.

یخ هایی که آب می شوند

6- ساندویچ های فشرده شده.

 عکاسی مواد غذایی از یک همبرگر کار بسیار دشواری است و کسانی که تجربه کار با ساندویچ و یا همبرگر را داشته اند این موضوع را به خوبی درک میکنند. وزن موادی که در داخل ساندویچ و به خصوص همبرگر شما قرار میگیرند، باعث از بین رفتن شکل اصلی نان شده و در نتیجه از لحاظ ظاهری خرابکاری های زیادی را در عکاسی غذایی شما ایجاد میکند. برای جلوگیری از برخی ایرادات و یا اشتباهات متداول در عکاسی مواد غذایی و به خصوص همبرگر ها به توصیه های زیر دقت کنید.

  • توصیه ما استفاده از نان های سفت و محکم است. نان های نرم که عموماً برای ساندویچ ها و یا همبرگر ها از آن استفاده می شود، به راحتی بر اثر وزن مواد داخل ساندویچ ، فشرده و دفرمه میشود. برای جلوگیری از فشرده شدن نان بر اثر وزن مواد و همچنین رطوبت حاصل از مواد داخل ساندویچ از نان های سفت تر استفاده کنید.
  • قرار دادن مواد داخل همبرگر و یا ساندویچ بر اساس ترکیب رنگی مناسب یکی دیگر از نکات اصلی قبل از عکاسی است. هیچ دلیلی برای قرار دادن لایه های مواد داخلی ساندویچ و یا همبرگر با سلیقه آشپز رستوران وجود ندارد. مواد خود را بر اساس ترکیب رنگی مناسب تر در کنار هم قرار دهید.
  • در صورت تکان خوردن لایه های داخل همبرگر و یا بالا و پایین بودن لایه ها نسبت به هم، می توانید آنها را با تکه های خلال دندان در درون ساندویچ ثابت کنید.
  • همیشه فضاهای خالی درون ساندویچ و بخصوص همبرگر شما وجود دارد. این فضاهای خالی باعث تکان خوردن نان و یا لایه های مواد غذایی داخل ساندویچ شما می شود. این فضا های خالی را با پنبه پر کنید و سطحی صاف برای لایه بعدی ایجاد کنید و به این ترتیب لایه های خود را به صورت کاملا صاف و تمیز بر روی یکدیگر قرار می دهید.
  • استفاده از سس ها برای جذاب تر شدن یک ساندویچ و یا همبرگر نیز بسیار کلیدی و حیاتی است، نکته بسیار مهم تر اضافه کردن این سس ها به میزان کاملا کنترل شده است. برخلاف زمان خوردن ساندویچ ها شما نیازی به اضافه کردن مقدار زیادی سس بر روی ساندویچ ندارید. توصیه ما به شما استفاده از یک سرنگ برای وارد کردن سس در نقاط مختلف و به اندازه ایست که شما نیاز دارید.
  • استفاده کردن از برگ های سبزیجات می تواند کمک بسیاری به شکستن ترکیب رنگی داخل ساندویچ شما کرده و عکس شما را جذاب تر کند. استفاده از برگهای جعفری و یا تکه های گشنیز میتواند باعث تغییر اساسی در عکس نهایی شما شود.
بخوانید
Maurizio Lodi استاد عکاسی مواد غذایی از ایتالیا

ساندویچ های فشرده شده

7- ماده های غذایی که به سرعت خشک می شوند.

در عکاسی مواد غذایی همیشه استفاده از مواد مختلف غذایی در محیط بیرون و زمان طولانی، می‌تواند باعث تغییر حالت آنها و خشک شدن این مواد شود. برای القای حس تازگی به بیننده جهت عکاسی از برخی مواد غذایی که قابلیت خشک شدن سریع را دارند می توانید از کمی گلیسیرین و یا روغن استفاده کنید. استفاده از آب پاش برای پاشیدن میزان کمی از این ماده باعث ایجاد شفافیت بیشتر در سوژه غذایی شما میشود و می تواند یک راه حل بسیار مناسب باشد. استفاده از گلیسیرین به خصوص بر روی میوه ها می توانند احساس تازگی بیشتری را توسط قطرات موجود بر روی میوه و یا سبزیجات شما ها به بیننده انتقال دهد.

منبع:   samuelaconti.it