آموزش عکاسی مدلینگ و انتخاب صحیح عکس ها

7 نکته آموزش عکاسی مدلینگ و انتخاب صحیح عکس ها

از چالش‌های همیشگی یک عکاس مدلینگ، انتخاب یک مجموعه صحیح و خوب برای اثرگذاری بیشتر عکس هایش بر روی مخاطب است. مسلما برای رسیدن به چنین اتفاق مهمی نیاز به دیدن داستان عکس شما پیش از اتفاق افتادن در مقابل دوربین شماست. با داشتن یک داستان خوب، شما طبیعتا می توانید عکس های متناسب با آن داستان را تعریف کرده و در زمان خود نیز آنها را ثبت کنید اما نکته مهم پیش از ثبت داستان شما توجه به روایت کردن صحیح این داستان برای مخاطب است. این نکته که یکی از اصول اولیه عکاسی رپرتاژ است، در واقع در این گونه مواقع به کمک عکاسی مدلینگ آمده و به شما می آموزد تا با شناخت اصول اولیه عکاسی رپورتاژ بتوانید یک داستان مدلینگ را به خوبی برای مخاطب تعریف کنید.

یکی از سخت ترین مراحل کار یک عکاس مدلینگ، انتخاب عکس های صحیح برای نشان دادن به مشتری و یا ارسال برای مجلات مختلف مد و فشن است.

 چگونه می توانیم عکس های مناسب را برای ارسال انتخاب کنیم؟

جمع آوری یک پورتفولیو مناسب برای ارائه، یکی از دغدغه های اصلی و همیشگی ماست اما نکات زیر می تواند به شما برای رسیدن به این اتفاق مهم کمک کند.

  • دیدن کلیه عکس ها در کنار یکدیگر و پیدا کردن یک خط مشترک مابین آنها نکته اولی است که به شما کمک می کند تا بتوانید انتخاب خوب و صحیح انجام دهید. در صورتی که عکس های انتخاب شده توسط شما خط مشترکی نداشته باشند و هر عکس با عکس دیگر کاملاً مجزا و متفاوت از یکدیگر باشد، بیننده عکس ها نه تنها نمی تواند به میزان خلاقیت و تبحر شما در عکاسی برسد بلکه شما پیامی از گیج شدن و عدم توانایی در انتخاب صحیح عکس ها و یا عدم توانایی در بیان و داستان را به مخاطب خود القا می کنید که مسلماً این اصلا اتفاق خوبی نیست.
بخوانید
برندهای ایرانی از مدلینگ می‌ ترسند - بخش سوم

آموزش عکاسی مدلینگ و انتخاب صحیح عکس ها

  • توصیه دیگر من به شما این است که عکس های پورتفولیوی عکاسی خود را از پیش انتخاب نکنید و بر اساس نوع معرفی و نوع مشتری خود آنها را تغییر دهید. بر اساس نیاز مشتری شما ممکن است مجبور به انتخاب صرفاً عکس هایی که موضوع اصلی آنها محصول مدلینگ می باشد را در پیش بگیرید و گاهی اوقات ممکن است صرفاً به انتخاب عکس هایی که هدف آنها صرفا نشان دادن خود مدل می باشد بسنده کنید.
  • اولین عکس یعنی شروع پورتفولیوی شما اهمیت بسیار زیادی دارد و تاثیر اولیه مثبت یا منفی را از همان ابتدا بر روی مشتری می گذارد بنابراین در انتخاب آن بسیار دقت کنید. این اهمیت در عکس آخر مجموعه شما نیز وجود دارد زیرا عموما آخرین عکس دیده شده توسط مشتری، تاثیر عمیق تر نسبت به دیگر آثار شما به جای می گذارد و در ذهن او میماند.
  • نکته دیگر در انتخاب عکس مناسب برای پورتفولیو، گزیده گوئی است. به هیچ عنوان از تعداد بسیار زیاد عکس برای جلب توجه بیشتر مشتری خود استفاده نکنید. یک پرتفولیوی استاندارد و مناسب، تعدادی حدود ۱۵ تا ۳۵ عدد عکس را در خود جای می دهد و انتخاب تعداد بیشتر از این می‌تواند باعث کسل شدن شخص مخاطب شما شود و نتیجه عکس در کار شما ایجاد کند. اصولا همیشه چه در عکس ها چه در مکالمات با مشتری خود دقت کنید و هر زمان که فکر کردید تمایل او برای دیدن و یا شنیدن حرفها و یا عکسهای شما کم شده است متوقف شوید.

آموزش عکاسی مدلینگ و انتخاب صحیح عکس ها

  • مورد بسیار مهم دیگر، نوع پرزنت کردن پورتفولیو حرفه ای شما میباشد. از آلبوم های آماده برای این کار استفاده نکنید و تلاش کنید تا عکس های خود را در مجموعه حرفه ای و کاملا شخصی که توسط شما ایجاد شده رو به روی مخاطب خود قرار دهید. اهمیت جلد و ظاهر آلبوم شما و نحوه پرزنت کردن آن گاهی اوقات اهمیت بیشتری از دیدن خود عکس ها را ایفا می کند.
  •  بعضی از مواقع برای رسیدن به چند عدد تصویر مناسب در یک مجموعه عکس و به خصوص در زمان انتخاب از بین عکس های یک پروژه مشخص، دچار گیجی و عدم اطمینان از انتخاب خود میشوید. در این زمان برای رسیدن به بهترین انتخاب که بتواند تاثیر گذاری بیشتری بر روی مشتری و مخاطب شما داشته باشد توصیه ما این است که از عکس های مدلینگ خود که از لحاظ احساسی و نه فقط فنی می تواند تاثیر گذاری بیشتری داشته باشند استفاده کنید. اثرگذاری عکس شما بر روی مخاطب و مشتری با تاثیر بر روی احساسات شخصی او بسیار بیشتر است.
بخوانید
عکاسی مدلینگ و 8 راهکار کلیدی برای انجام بهتر آن

آموزش عکاسی مدلینگ

  • به کیفیت عکس های ارائه شده نیز بسیار دقت کنید. کوچکترین اشتباه یا ایراد در انجام کارهای فتوشاپی و یا در هنگام چاپ عکس (اگر آنها را به صورت چاپ شده به مشتری خود ارائه می کنید) می تواند نتیجه ای بسیار مخرب را برای شما همراه بیاورد. اهمیت ارائه کردن یک مجموعه کار شسته رفته، تمیز و بدون ایراد برای شما به عنوان یک عکاس حرفه‌ ای مدلینگ ضروریست. پس از هیچ ایراد کوچکی در پورتفولیوی خود چشم پوشی نکنید.

موارد فوق تنها تعداد محدودی از توصیه های یک عکاس حرفه ای برای جمع‌آوری پورتفولیوی صحیح عکاسی به شماست. مسلماً نکته های نهفته بسیاری در ارائه یک پورتفولیو خوب وجود دارد که در هیچ جایی به آنها اشاره ای نشده است و حتی بخش های زیادی از این نکات و یا موارد تا حد زیادی شخصی هستند و یا بر اساس نوع مشتری و ارتباط شما با مخاطب تان می تواند متفاوت باشد. در صورت تمایل می توانید به مطالب دیگر موجود در سایت نگاتیو استودیو درباره ساخت یک پورتفولیوی حرفه‌ ای و یا نکات ضروری درباره عکاسی مدلینگ مراجعه نمائید.

آموزش عکاسی مدلینگ