عکاسی طلا و جواهر - فریبرز میرکبیری

منم میتونم مدل بشم؟!

در این مقاله به یک مبحث بسیار جذاب و پرطرفدار روز در دنیای عکاسی و شبکه های اجتماعی پرداخته ایم. مدلینگ یکی از سبک های عکاسی حرفه ای است اما در این مقاله ما در مورد آموزش عکاسی مدلینگ صحبت نخواهیم کرد. بحث مدلینگ و مدل شدن در ایران بسیار داغه و تقریبا هر کسی که بهم میرسه ازم میپرسه که آیا میتونه مدل بشه و یا اینکه برای رسیدن به این هدف چه کار باید کرد، اینکه آیا کلاسی برای این کار وجود داره و سوال هایی از این قبیل. قصد دارم از این به بعد توی این وبلاگ کمی هم درباره مدلینگ و مدل شدن بنویسم شاید کمکی به بعضی از علاقمندان به این رشته بکنه. به خاطر سوء استفاده هایی که در این باره دیدم مجبورم درباره بعضی موارد خیلی رُک حرف بزنم و امیدوارم این باعث کدورت کسی نشه.

  • اولین توضیحی که لازمه بدم (و توی خیلی از کلاس ها و سمینارها هم عنوان کردم) اینه که مدلینگ یعنی مدلی کردن و اصولا هیچ زیر شاخه ای از عکاسی به اسم مدلینگ یا مدلینگ فتوگرافی وجود نداره و عکاسی مدلینگ اصطلاح غلطیه! که ما هم به ناچار مجبور به استفاده از اون در بعضی مواقع هستیم.
  • نکته بسیار مهم اگه توی دوست و آشنا و فک و فامیل بهتون میگن “وای عزیزم تو چقدر خوشگلی” این به این معنی نیست که میتونی مدل بشی! صرفا زیبا بودن دلیل بر این نمیشه که شما توانایی و قابلیت های مربوط به این کار رو داشته باشی.

منم میتونم مدل بشم؟ - نویسنده: فریبرز میرکبیری

یکی از اولین کت واک های برگزار شده در ایران – عکاس: فریبرز میرکبیری

  • مدلی یک کار جدی و یک شغله مثل مکانیکی و یا لوله کشی و یا هر شغل دیگه ایه و این یعنی اینکه براش باید زحمت کشید و تجربه کسب کرد و این امکان وجود نداره که کسی بتونه یک روزه مدل بشه. کاری به این ندارم که هنوز توی ایران همچین دیدی نسبت به این کار وجود نداره و اینکه بعضی در ظاهر عکاسی و صرفا به خاطر اینکه بتونن با یه دختر رابطه ای برقرار کنن حاضر هستن هر کسی که شرایطشون رو بپذیره به عنوان مدل انتخاب کنن. این در حالیه که مسلما استانداردهای سفت و سختی برای انتخاب یک مدل وجود داره.
  • توصیه اکید میکنم در هیچ کلاسی که تحت این عنوان برگزار میشه شرکت نکنید چون همه شون بیخود هستن! توی کشوری که اصولا چیزی به اسم مدل حرفه ای وجود نداره انتظار دارید که چه کسی و چه چیزی رو بهتون آموزش بده؟!! این کلاس ها غیر از اینکه پولتون رو هدر بدید و ذهنتون راجع به مدلینگ خراب بشه و بخصوص باعث بشن کلا توی راه اشتباه قرار بگیرین چیزی براتون ندارن.
  • اگر کسی بهتون پیشنهاد همکاری داد و کلی ازتون تعریف کرد که میتونه شما رو تبدیل به یک مدل معروف کنه و اینکه عکس هاتون رو تو فلان مجله و یا فلان تبلیغ استفاده کنه اما چون شما هنوز حرفه ای نیستین لازمه که 3 میلیون تومان یا حتی 100 هزار تومان بابت اون بپردازید مختار هستید که این پول رو بدید اما مطمئن باشید که هیچ وقت یک عکاس حرفه ای ازتون همچین تقاضایی نمیکنه. ضمن اینکه حتی اگه یک بار هم عکسی از شما جایی چاپ بشه مطمئنا این شما رو تبدیل به یک مدل نمیکنه!!!
  • مسلما برای اینکه بتونید خودتون رو به جایی و یا عکاسی (و به خصوص آژانس های مدلینگ خارج از ایران) معرفی کنید نیاز به یک بوک حرفه ای دارید و این احتمالا تنها بخشیه که اگه تمایل به داشتن یک کار خوب با یک عکاس خوب دارید باید بابتش پول بپردازید. باور کنید کارهایی که مجانی با عکاس ها انجام میدید اصولا به درد همچین بوکی نمیخورن و فقط باعث خراب کردن تصویر شما میشن.
بخوانید
منم میتونم مدل بشم؟! قسمت دوم

پروژه عکاسی مدلینگ توسط فریبرز میرکبیری - امارات متحده - دبی

عکاس: فریبرز میرکبیری (دوبی)

  • نکته بعدی اینکه اگر به این کار واقعا علاقه دارید بهتون توصیه اکید میکنم که عکاسی که کارهاش خوبه (ممکنه سلیقه بصری شما برای تشخیص خوب بودن کارهای یک عکاس خیلی قوی نباشه پس بهترین کار، سرچ کردن و دیدن تجربه ها، مقالات یک عکاس و داشتن اطلاعات حرفه ای و حتی مدارک به دست آورده عکاسه.) رو پیدا کنید، باهاش قراری فیکس کنید، تست بدید و اگر شما رو پذیرفت سعی کنید مدت قابل توجهی زمان بزارید و در پروژه هاش شرکت کنید (حتی بدون پرداخت) و تجربه ای که میخواید رو در حین کار با یک آدم حرفه ای به دست بیارید.
  • نکته بسیار بسیار مهم شرکت در کستینگ ها و تست هایی هست که برای مدلینگ برگزار میشه و از اون مهم تر نوع حضور شما در این تست هاست. همیشه با لباس ها و ظاهر تمیز و مرتب و در نهایت سادگی بدون استفاده از آرایش های غلیظ و یا موهای عجیب و غریب و لباس های ناجور در تست شرکت کنید. حتما قبل از شرکت در کستینگ ها به بدن و پوست خودتون برسید و سعی کنید در شرایط ایده آل خودتون و با یک لبخند ساده و برخورد خوب در محل حاضر بشید.

در آخر باز هم تاکید میکنم مدلی یک حرفه است و اگر میخواید موفق باشید باید بابتش وقت بذارید و بهش جدی نگاه کنید. موفق باشید.


اگر مایل هستید که عکاسی مدلینگ را به صورت حرفه ای و بر اساس جدیدترین استانداردهای این سبک از عکاسی یاد بگیرید به بخش آموزش عکاسی مدلینگ سری بزنید و یا از محصولات آموزشی که در بخش فروشگاه نگاتیو استودیو عرضه شده استفاده کنید.

بخوانید
پنجاه عکاس مد (مدلینگ) و فشن برتر معاصر

پ.ن: با توجه به سوال بسیاری از دوستان در مورد این رشته لازمه توضیح بدم که اول از همه دلیل نوشتن این مطلب توسط من کار کردن با یکی از به اصطلاح سوپر مدلهای ایران بود که غیر از کلنجار رفتنهای بسیار با ایشون در حین کار به خاطر بلد نبودن حتی اصول اولیه مدلینگ، باعث اعصاب خوردی من و تاثیر منفی در نتیجه کار شد. بعد ها شنیدم که ایشون متاسفانه یکی از اولین افرادی هم هست که کلاسهای بسیاری در زمینه مدلینگ برگزار میکنه!!! ضمن اینکه از بعضی شاگردان ایشون هم شنیدم که سوء استفاده های بسیاری از اسم خودش به عنوان استاد مدلینگ میکنه!!! مدتی که در ایران گذروندم گه گاهی پیش اومده که با بعضی از مدلهایی که با آژانس های مدلینگ در ایران کار کردن و بابتش پولهای قابل توجهی هم پرداختن کار کنم اما نتیجه کار یکسان بوده و فاجعه آمیز، همه اینها با هم باعث نوشتن این پست شد تا دوستان علاقمند به مدلینگ گول همچین افرادی رو نخورن و وقت و پول هدر ندن.

اما کارهایی که میشه در صورت علاقمندی به این رشته انجام داد:

دنبال کردن مطالب و نمونه های خوب شناخته شده جهانی در این زمینه است. (از دنبال کردن و ترجیحا دیدن نمونه های ایرانی خودداری کنید، چون بدون اینکه متوجه باشید در طولانی مدت روی چشم شما اثر مخرب میذارن.)

تمرین مهم ترین وظیفه شما به عنوان یک مدله، مسلما از نمونه های موجود در سطح جهانی استفاده کنید. مطلب زیاد بخونید البته به زبانی غیر از زبان فارسی چون مطالب ترجمه شده یا بسیار بد ترجمه میشن و یا تحت تاثیر نظر مترجم تغییر میکنن.

بخوانید
در کلاس های آموزش عکاسی مدلینگ چه چیزهایی به شما یاد نمیدهند!

شروع به کار کنید و تجربه در حین کار رو بدست بیارید، مسلما تلاش کنید با کسانی که کارهاشون خوبه شروع کنید حتی اگه نیازه به صورت مجانی شروع کنید.
بارها بهم پیشنهاد شده که کلاسهایی در این زمینه بزارم اما ترجیح دادم جز در موارد خاص خودم رو درگیر این کار نکنم اما یک کتاب الکترونیکی برای علاقمندان به این رشته نوشتم که میتونید اون رو توی محصولات آموزشی دانلود کنید و ازش استفاده کنید. در هر صورت میتونید سوال هاتون رو اینجا یا توی اینستاگرام در پیج نگاتیو استودیو بپرسید و من بهتون جواب میدم 🙂

نویسنده: فریبرز میرکبیری