تعریف کانتنت مارکتینگ

تعریف کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوایی

در این مقاله از سری آموزش های عکاسی و مدلینگ وبسایت نگاتیو استودیو به مبحث بازاریابی محتوا پرداخته ایم. مبحثی که از جایگاه ویژه ای در دنیای تبلیغات امروز برخوردار شده و دوری کردن از آن میتواند برای اکثریت کسب و کارها، خسارات جبران نشدنی ای را به همراه داشته باشد و این اهمیت قطعا شامل حال عکاسان و افرادی که خدمات عکاسی ارائه میدهند هم خواهد بود. کانتنت مارکتینگ ( content marketing ) به معنای تولید محتوای سایت ارزشمند به منظور تشویق و ترغیب مشتریان می‎باشد که با این کار حس آزادی عمل به مشتری داده می‎شود. عبارت «کانتنت مارکتینگ» به بازاریابی اینترنتی اشاره دارد که در آن محتوا نقش اول را ایفا می‎کند. کانتنت مارکتینگ موجبات جذب کاربر به سایت شده و در نهایت فروش محصول، رشد برند و توسعه کسب و کار را فراهم می‎کند. مدیران وب سایت‌ها‎ با تولید محتوای خوب و قرار دادن آن در شبکه‌ها‎ی اجتماعی می‎توانند کاربران زیادی را به سمت سایت خود سوق دهند.

کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوایی ، خود یکی از مباحث زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ است. انواع محتوایی که در کانتنت مارکتینگ استفاده می‎شود عبارتند از؛ راهنما و دستورالعمل، اخبار تحلیلی، ویدئو، تصویر، انیمیشن، کتاب الکترونیکی، مقاله، اسلاید، اینفوگرافیک و … .

چرا کانتنت مارکتینگ؟

کانتنت مارکتینگ از آنجا اهمیت پیدا می‎کند که محتوای سایت بیش از گذشته تاثیر خود را بر ارتقا رتبه سایت‌ها‎ باقی گذاشته است. به عبارت دیگر مدیران سایت‌ها‎ دریافته اند که محتوای سایت یا وبلاگ است که موجب رشد و ترقی آنها در فضای مجازی می‎گردد. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‎شود که به رقابت میان وب سایت‌ها‎ نظری افکنیم که پس از بررسی سایت‌ها‎ی موفق به محتوای با کیفیت آنها پی خواهیم برد. در حال حاضر در سرتاسر دنیا درصد قابل ملاحظه‎ای از شرکتهای B2B از کانتنت مارکتینگ استفاده می‎کنند. همچنین شرکتهای B2C هم هزینه‌ها‎ی زیادی از بودجه خود را در این حوزه صرف می‎نمایند.

بخوانید
دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تعریف کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوا


فرایند کانتنت مارکتینگ

تعیین هدف
مشخص کردن مخاطبان و نیازهای اطلاعاتی آنان
تعیین موقعیت مخاطبان
اطلاع از سایت‌ها‎ و شبکه‌ها‎یی که مخاطبان بیشترین فعالیت را در آن دارند
شناخت استعدادها
تعیین تاکتیک‌ها‎
زمان بندی تهیه محتوا و تقسیم بندی کارها

اجرا و اندازه‎گیری کیفیت محتوا
ویژگی‌ها‎ی کانتنت مارکتینگ

آموزش:  آموزش و اطلاع رسانی کسب و کار خود به افراد علاقمند
قدرت: استفاده از کانتنت مارکتینگ به منظور ایجاد کمپین‌ها‎ی بزرگ تبلیغاتی برای معرفی خود
ماندگاری: کانتنت مارکتینگ با اطلاع داشتن از این که تصاویر چه تاثیر بزرگی بر روی ذهن مشتری دارد، به بهترین شکل ممکن از تصاویر استفاده می‎کند.
کاهش ریسک: در کانتنت مارکتینگ، مشتری با استفاده از اطلاعاتی که از محتوا دریافت می‎کند، به سایت اعتماد کرده و بر اساس آن اطلاعات، تصمیم درستی را برای خرید اتخاذ می‎کند.


نحوه استفاده از کانتنت مارکتینگ

مجموعه ای از تاکتیک‌ها‎یی باید توسط کسب و کارها به کار گرفته شود تا تاثیر کانتنت مارکتینگ را ارتقا دهد که عبارتند از:

وبلاگ‌ها‎ ـ  51%
پخش تراکت ـ 43%
چاپ مجلات ـ 42%
ویدئوهای آموزشی ـ 41%
مطالعات موردی ـ  55%
ارسال مقاله ـ  78%
بهره گیری از خبرنامه ـ 61%
برگزاری کنفرانس‌ها‎ی مجازی ـ 11%
ملاقات حضوری با مشتریان ـ 62%
تهیه گزارش در مورد تحقیقات ـ 23%
استفاده از رسانه‌ها‎ی اجتماعی ـ  79%
ترویج محتوا در  رسانه‌ها‎ی قدیمی ـ 31%
استفاده از کتاب‌ها‎ و مجلات دیجیتالی ـ  15%
استفاده از تکنولوژی‌ها‎ی گوشی‌ها‎ی همراه % 50


مشکلات کانتنت مارکتینگ

هزینه‌ها‎ی تولید محتوا
تولید محتوا به اندازه کافی
تولید محتوای باکیفیت و جذاب
تولید مطالبی که برای همه قابل درک باشد
تولید محتوای مختلف در یک زمینه خاص

بخوانید
معرفی تکنیکهای نوین دیجیتال مارکتینگ

در این مقاله از وب سایت خدمات عکاسی و آموزش عکاسی و آموزش مدلینگ نگاتیو استودیو با ماهیت و جایگاه کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوا ( content marketing ) آشنا شدید. امروزه بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ به یکی از مهمترین ارکان بازاریابی، توسعه و تداوم ارتباط با مشتریان تبدیل شده است و رقابت شدیدی در این حوزه وجود دارد که روز به روز افزایش میابد.