استفاده از نسبت طلایی در عکاسی و گرافیک

استفاده از “نسبت طلایی” در عکاسی و گرافیک – بخش دوم

در بخش اول مقاله استفاده از نسبت طلایی در عکاسی و گرافیک با این نسبت آشنا شدیم. در این بخش که قسمت دوم از این مقاله میباشد میخواهیم به شرح چگونگی استفاده از نسبت طلایی در کارهای خود بپردازیم. پس با بخش آموزش عکاسی وبسایت نگاتیو استودیو همراه باشید.


چگونه از نسبت طلایی در کارهای خود استفاده کنیم؟

شناخت نسبت طلایی و ارتباط آن با اعداد و به صورت فرمول ریاضی کمی متفاوت از استفاده از آن در دنیای واقعی است، قسمت سخت کار اعمال آن در پروژه هایی است که انجام میدهیم. احتمالا اسم تناسب یک به سه را که در عکاسی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد شنیده اید. برای شروع بهتر است با هم مروری بر روی آن داشته باشیم.

در این تناسب صفحه (کادر) را به سه قسمت عمودی و سه قسمت افقی تقسیم میکنیم و چهار نقطه ای که از تقاطع خطوط عمودی و افقی حاصل میشود را به عنوان نقاط طلایی میشناسیم. این نقاط در یک کادر مستطیل شکل توجه بیشتری را به سمت خود جلب میکنند. دلیل آن این است که اولویتی که مغز ما به تصاویر میدهد و روشی که آنها را تحلیل میکند به اینصورت است و بر همین اساس نیز پر اهمیت بودن و یا کم اهمیت بودن اجزاء تصویر را میسنجد.

نکته بسیار مهم به خصوص در عکاسی داشتن ایده دقیق از پروژه نهایی (همراه با نوشته ها و خطوطی که توسط گرافیست در انتها به عکس اضافه میشوند.) است که بر اساس آن بتوان ترکیب بندی بهتر و دقیق تر و در نتیجه محصول بهتری به وجود آورد. درباره طراحی لوگو نیز بهتر است از خطوطی با نسبت هایی که در نهایت به عدد فی میرسند و یا گرید هایی مثل حلزون و یا تناسب یک به سه استفاده کنیم.

بخوانید
استفاده از "نسبت طلایی" در عکاسی و گرافیک - بخش اول

نسبت طلایی در عکاسی

استفاده از نسبت طلایی در گرافیک

مثال های بسیاری در زمینه طراحی لوگو و استفاده بسیار خوب از این نسبت وجود دارد که برخی از آنها را با هم مرور میکنیم. یکی از اولین مثال ها مربوط به لوگوی نشنال جئوگرافیک است که تحلیل آنرا در تصویر میبینید.

یا لوگوی شرکت “اپل” که یکی از بهترین نمونه های انجام شده در این زمینه و استفاده بسیار خوب از این نسبت و دنباله فیبوناچی را نشان میدهد.

و در نهایت لوگوی جدید پپسی (لوگوی این شرکت در طی سالیان بارها شامل ریبرندینگ شده است) که آن هم با استفاده از همین نسبت طراحی شده.

استفاده از نسبت طلایی در عکاسی

همینطور در زمینه عکاسی نیز میتوان به خوبی از نسبت طلایی استفاده کرد و برخی از تاثیرگذارترین عکاس های تاریخ به خوبی از این نسبت استفاده کرده اند. یکی از بهترین استفاده های ممکن از نسبت طلایی در عکاسی پرتره ، قرار دادن سوژه اصلی در محدوده یک سوم کادر و ترجیحا قرار دادن چشم های سوژه در حدود نقطه شروع این منحنی و ادامه دادن مابقی اجزاء تصویر در دنباله این منحنی است.

استفاده از نسبت طلایی در طراحی وب

نسبت طلایی در ساخت بسیاری از صفحات وب نیز مورد استفاده قرار میگیرد و قالب بسیاری از سایت ها بر اساس این اعداد تشکیل شده است. اگر قصد ساخت یک سایت اختصاصی برای خود و یا مشتریان خود دارید به راحتی میتوانید با استفاده از این نسبت برای ایجاد تناسب لازم میان محتوای سایت و ساید بار های آن استفاده کنید.

چیزی که مسلم است موارد استفاده از این تناسبات بسیار زیاد است، ابتدا باید آنها را خوب بشناسید تا بتوانید به مرور عادت به استفاده از آن در آثار خود کنید.

بخوانید
استفاده از "نسبت طلایی" در عکاسی و گرافیک - بخش اول

فیلم کوتاه زیر را ببینید تا به جزئیات بیشتری از این اعداد را درک کنید.

http://www.aparat.com/v/pKEcF

نقل از وبلاگ ایتالیایی گرافیگاتا

در این مطلب دو قستی از سری مطالب آموزش عکاسی وب سایت نگاتیو استودیو با مبحث جذاب نسبت طلایی آشنا شدید. شما کاربران و همراهان همیشگی، میتوانید نظرات و سوالات خود را با ما و دیگر دوستان در بخش دیدگاههای این مطلب به اشتراک بگذارید.