The most influesntial images of all time - 100 photographs

مردی که در مقابل تانک ها ایستاد!

در این مقاله از سری مطالب آموزش عکاسی وبسایت نگاتیو استودیو به تشریح یکی از 100 عکس برتر تاریخ ، اثر جف ویدنر پرداخته ایم. صبح روز 5 ژوئن 1989 عکاس آسوشیتد پرس، “جف ویدنر” (Jeff Widener) در طبقه ششم “بیجینگ هتل” اقامت کرد. این دقیقا یک روز بعد از قتل عام میدان تیانامن (Tiananmen Square) بود، روزی که نیروهای چینی به تحصن کنندگان در میدان پلازا حمله کردند. در واقع به خاطر اهمیت این اتفاق آسوشیتد پرس او را بلافاصله به محل درگیری ها فرستاد که در نهایت در این سفر او از اتفاقات خونین، درگیری ها، رهگذران سوار بر دوچرخه، اتوبوس های سوخته و … عکاسی کرد.

زمانیکه از پنجره اتاق هتل خود به بیرون نگاه میکرد، توجه ویدنر به مردی جلب شد. او با کیسه خرید خود در حال حرکت به سمت ردیف تانک هایی بود که در خیابان پیشروی می کردند. بدون لحظه ای درنگ دوربین خود را برداشت و زمانی که مرد در برابر ردیف تانک ها ایستاد و از پیشروی آنها جلوگیری کرد را جاودانه کرد.

مردی که در مقابل تانک ها ایستاد

تانک ها با دور زدن او قصد عبور داشتند اما او هر بار دوباره جلوی آنها ایستاد و مانع از عبور آنها شد پس از چندین بار تکرار این حرکت او از تانک اول بالا رفت. ویدنر تقریبا مطمئن بود که او کشته خواهد شد اما در کمال تعجب این حرکت او تانک ها را متوقف کرد، تا در نهایت او را از تانک پایین کشیدند.

عکاسان بسیار دیگری نیز این صحنه را به تصویر کشیدند اما تنها عکس ماندگاری که توسط تمامی خبرگزاری ها پخش شد این عکس ویدنر بود. هنوز هم بعد از سال ها گذشت از این اتفاق، هویت این مرد ناشناس باقی مانده است و همین امر نیز دلیلی برای جاودانه شدن این عکس به عنوان سمبلی از مقاومت قلمداد میشود. این عکس در میان 100 عکس برتر تاریخ قرار گرفته است.

بخوانید
بررسی یکی از صد عکس برتر تاریخ "دوویما و فیل ها" اثر ریچارد اودون

در فیلم زیر میتوانید به صحبت های ویدنر از زبان او گوش کنید و گوشه ای از آن اتفاقات را ببینید.

نقل از مجله تایم