عکاسی مواد غذایی - فریبرز میرکبیری

10 شیئ مفید و غیرمفید در عکاسی مواد غذایی

عکاسی از مواد غذایی به صورت حرفه‌ ای نیازمند داشتن تجهیزات و ابزارهای مختلف و متفاوتی است که به شما اجازه عکاسی کردن به صورت حرفه‌ ای تر را داده و کمک به ایجاد نتیجه بهتر در عکاسی مواد غذایی شما خواهد کرد. استفاده کردن از کمپوزیسیون، جایگاه سوژه غذایی، رنگ ها و براق بودن و شفافیت مواد غذایی مورد نظر در عکاسی از جمله موارد مهم در این سبک از عکاسی صنعتی است. مسلما در زمان آغاز به عکاسی مواد غذایی، تمامی ابزار و تجهیزات مورد نیاز در دسترس شما نیست. توصیه ما به شما نیز این نیست که تمام آن تجهیزات را به سرعت تهیه کنید، اما با این وجود برخی تجهیزات در اولین قدم های شروع عکاسی مواد غذایی ضروری است.

در این مقاله ده نمونه از لوازم مهم عکاسی مواد غذایی را برایتان لیست میکنیم. ۵ نمونه اول این لیست که حتماً داشتن آنها برای یک عکاس مواد غذایی ضروری است و پنج نمونه دوم که داشتن آنها برای یک عکاس مواد غذایی لازم است اما واجب نیست. این ده مورد را با یکدیگر بررسی کرده و موارد استفاده آن ها را به صورت جزء به جزء با هم مرور می کنیم.

مسلم است که فرض را بر این می گذاریم که شما یک دوربین رفلکس حرفه ای و یک لنز ۵۰ میلیمتری جهت عکاسی از مواد غذایی در دسترس خود دارید.

عکاسی مواد غذایی توسط فریبرز میرکبیری


1- سه پایه:

انواع مختلفی از سه پایه وجود دارد. سه پایه عکاسی از مهمترین تجهیزات جهت عکاسی مواد غذایی است و دلیل آن استفاده دائم سه پایه در تمامی موارد عکاسی شماست. داشتن یک سه پایه خوب به شما کمک می کند تا بتوانید با خیال راحت تر و با ثبات بیشتر دوربین، عکس های بهتری در زمینه مواد غذایی بگیرید. توصیه ما به شما خریدن یک سه پایه خوب حرفه ای محکم و به خصوص با قابلیت تکان خوردن در جهات مختلف است.

2- بک گراند و پس زمینه:

در عکاسی همیشه بک گراند، نقش اصلی را برای نشان دادن سوژه ها ایفا می کند. مسلماً برای عکاسی مواد غذایی نیز این مورد یک اصل حیاتی و مهم است. توصیه اصلی ما به شما در زمینه عکاسی مواد غذایی استفاده از بک گراند های مختلف است. شما با استفاده از کمی خلاقیت می توانید از تجهیزات و ابزار ها و یا اشیائی که در محیط زندگی تان وجود دارد، بک گراند های متفاوت و مختلفی را به وجود آورید و در عکاسی های مواد غذایی خود از آنها استفاده کنید.

بخوانید
پنج نکته مفید برای عکاسی مواد غذایی اینستاگرام

شکلات پارمیدا - فریبرز میرکبیری

عکاسی مواد غذایی از برند شکلات پارمیدا توسط فریبرز میرکبیری

3- استفاده از پنل های انعکاس دهنده:

یکی از موارد بسیار مهم در عکاسی مواد غذایی تنظیم خوب و صحیح نور بر روی سوژه های مورد نظر عکاسی شماست. به غیر از استفاده از نورهای اصلی که می تواند نور فلاش و یا نور ثابت و یا نور خورشید باشد، برای رسیدن به یک عکس حرفه ای استفاده از پنل های انعکاس دهنده نور ضروریست. این پنل های انعکاس دهنده نور که نقش کلیدی در کار عکاسی شما دارند به راحتی قابل تهیه از هر لوازم ‌التحریری هستند. شما برای این گونه پنل ها می توانید از مقوا های سفید رنگ و یا تکه های یونولیت آماده سفید رنگ نیز استفاده کنید و نیازی به پرداخت هزینه های گزاف جهت خرید این گونه رفلکتور ها ندارید. توصیه ما خریدن چندین سایز و اندازه های مختلف از این پنل ها و داشتن آن ها جهت استفاده در پروژه های شماست. یکی از کاربردی ترین پنل ها می تواند سایز 40×40 و با ضخامت ۳ میلی متر به بالا باشد. با داشتن ضخامت بیشتر این پنل ها، شما قادر به گذاشتن آنها بر روی زمین بدون نیاز به داشتن شخصی برای نگه داشتن آنها خواهید بود و این امر عکاسی را برای شما آسان تر خواهد کرد.

4- سافت باکس:

در عکاسی مواد غذایی به صورت حرفه‌ای، مسلماً نیاز به داشتن یک سافت باکس مربع و یا مستطیل شکل یکی از ضروریات اصلی برای شماست. سافت باکس های مختلف با سایز ها و شکل های متفاوتی در بازار یافت می شوند اما یکی از بهترین و مناسب ترین نمونه ها برای عکاسی مواد غذایی شکل چهارگوش آن است که نور یکنواخت و مشابه نور روز را برای شما ایجاد می کند که به این وسیله می توانید عکس هایی جذاب تر و طبیعی تر داشته باشید. ضمن اینکه این گونه سافت باکس ها به شما امکان نورپردازی بهتر برای بعضی از سوژه‌ ها مانند لیوان و یا اشیای شیشه ای و فلزی که انعکاس های عجیب و غریب میدهند را فراهم میکند.

بخوانید
مهمترین اصول عکاسی صنعتی از مواد غذایی حساس مانند شکلات

عکاسی از محصولات برند سن ایچ توسط فریبرز میرکبیری

عکاسی مواد غذایی از برند سن ایچ توسط فریبرز میرکبیری

5- انواع وسایل آشپزخانه:

برای یک عکاس حرفه‌ ای مواد غذایی، داشتن و تهیه کردن انواع مختلف بشقاب ها، لیوان ها، دستمال، دستمال سفره، رومیزی ها، کتاب های قدیمی، کارد و چنگال و هرگونه اشیایی که می تواند در عکاسی مواد غذایی شما جذاب باشد بسیار مهم است و تهیه آنها را در طول زمان به شما توصیه می کنیم. با استفاده از اشیا مختلف مرتبط یا غیر مرتبط، شما می توانید فضاهای متفاوتی را در عکاسی خود ایجاد کنید. به عنوان مثال استفاده از قاشق و چنگال های قدیمی می تواند ایجاد فضایی قدیمی تر و سنتی را در عکس های شما ایجاد کند و یا برعکس استفاده از برخی تکه های صنعتی در عکاسی شما می‌تواند به ظاهر عکس شما فضایی صنعتی را القا کرده و جذابیت خاص خود را در آن به وجود آورد.

6- استفاده از لامپهای ال ای دی و یا انواع دیگر نور:

مسلما نور، نقش کلیدی و حیاتی را در هر زمینه عکاسی صنعتی و یا عکاسی مواد غذایی ایفا می کند. به طور کلی نور خوب یکی از اولین اصول هر نوع عکاسی است، به همین جهت توصیه ما به شما استفاده از انواع مختلف نور ها در هنگام عکاسی مواد غذایی است. با استفاده از نورهای مختلف شما می توانید افکت های تصویری و رنگی متفاوتی را نیز در عکس های خود بدست آورید. از استفاده چراغ قوه و یا لامپ های ال ای دی و نور هایی از این قبیل در عکاسی خود غافل نشوید. این گونه نورپردازی ها معمولاً دست شما را بازتر گذاشته و نورهای شفاف و جذابی را بر روی سوژه شما ایجاد می کنند.

عکاسی صنعتی از غذا

7- بشقابهای سیاه:

یکی از موارد ضروری جهت یک عکاس مواد غذایی داشتن انواع بشقاب ها با طرح ها و رنگ های مختلف است. بشقاب سیاه نیز یکی از موارد خوب و در عین حال دشوار جهت عکاسی مواد غذایی است این رنگ خاص به شما امکان این را می دهد که ارزش ماده غذایی که در بشقاب قرار دارد را دوچندان کنید. توصیه ما به شما استفاده از نورهای غیر مستقیم برای رسیدن به یک نتیجه جذاب تر و طبیعی تر است زیرا با تابش مستقیم نور بر روی بشقاب های سیاه احتمال دیدن افکت هایی از قبیل رنگ‌ پریدگی در آن وجود دارد.

بخوانید
Maurizio Lodi استاد عکاسی مواد غذایی از ایتالیا

8- استفاده از فیلترهای مختلف در عکاسی مواد غذایی:

فیلتر پلاریزه یکی از فیلترهایی است که می‌توان در این گونه عکاسی از آن استفاده کرد. این فیلترها با ایجاد تغییرات در میزان تابش و بخصوص رفلکس و انعکاس موجود در سوژه شما می تواند تغییرات حیاتی و جذابی را در عکس شما ایجاد کند. فیلتر های پلاریزه یکی از از نقش های اصلی شان تغییر و کم کردن انعکاس نور در سوژه ها و به خصوص در سوژه های شیشه ای و یا چینی است. این فیلترها را می توانید در هنگام استفاده از نور روز جهت عکاسی خود به خوبی استفاده کنید.

آموزش عکاسی از غذا

9- استفاده از فلش ها در عکاسی مواد غذایی:

استفاده از فلش برای عکاسی غذایی یکی از ضروریات اصلی نیست و در بسیاری از موارد شما می توانید بدون داشتن آن نیز کار عکاسی خود را انجام دهید، اما با این وجود داشتن حداقل یک فلش استودیویی به شما امکان تلفیق نور طبیعی و نور مصنوعی را می‌دهد و نتایج آن در صورت استفاده صحیح می تواند بسیار خیره کننده و رسیدن به تصویری شفاف و شارپ جهت مشتریان شما باشد.

10- استفاده از لنزهای واید:

لنزهای واید عموماً در عکاسی مواد غذایی استفاده نمی شود زیرا شما در هنگام عکاسی مواد غذایی نیاز به دیدن مقدار بیشتر غذا و فوکوس کردن بیشتر بر روی سوژه اصلی مواد غذایی خود را دارید، با این حال در صورتی که شما مواد غذایی خود را در یک محیط بزرگ تر مانند آشپزخانه عکاسی کنید گاهی اوقات نیاز به داشتن یک لنز واید نیز احساس می‌شود و می‌تواند یکی از تجهیزات مورد نیاز شما در زمینه عکاسی مواد غذایی باشد.

شما میتوانید نظرات و سوالات خود را در بخش دیدگاههای همین صفحه با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

آموزش عکاسی مواد غذایی و شیرینی جات